EVERYDAY STORIES SPECIAL Special

Andreea Blejan – între creativitatea și pragmatismul campaniilor de publicitate online

Andreea Blejan este digital strategist cu o experiență de 8 ani în gestionarea și coordonarea proiectelor online și de social media, o tânără pasionată de IOT, inovație și storytelling. Pe Andreea am cunoscut-o la evenimentul „Future of media 2017” organizat la București, unde a avut un discurs despre creativitatea din campaniile de publicitate online. Găsești în acest articol câteva dintre opiniile și recomandările unei persoane care a studiat, a lansat și a testat zeci de campanii atât creative, cât și pragmatice, așa cum le spune ea.

Creativitate versus rezultate

Cred cu tărie că ar trebui să existe un echilibru între cele două, iar acest echilibru ar trebui să existe și de partea agenției, și de partea companiei în momentul în care propui sau aprobi să întreprinzi o campanie online. Iar acest aspect este extrem de important tocmai pentru că sunt două zone de care să ținem cont într-o campanie, zone care țin de obiective: cea pragmatică, axată pe rezultate și cifre și cea creativă în care agențiile au un aport foarte mare, pentru că de obicei de acolo pornesc ideile menite să schimbe lumea și acolo sunt oamenii cu idei geniale (am și întâlnit astfel de oameni, credeți-mă, există!). Deși nevoia de rezultat și îndeplinire a obiectivelor are potențialul, uneori, de a limita ideea creativă, personal încurajez echilibrul între practic și ludic, între pragmatic și creativ.

Mă bucur să am libertatea de a explica în ce constă echilibrul din prisma experienței avute atât în agenție, cât și în companie: în momentul în care îți dorești să faci o campanie creativă, dar care să livreze și rezultate, e recomandat să analizezi potențialul fiecărei zone. Procesul creativ nu este unul simplu, motiv pentru care vorbim împreună de creativitate și rezultate, dar le păstrăm și separat, pentru că o campanie care aduce rezultat implică și mult pragmatism. O campanie pur creativă, disruptivă, care scoate brandul din zona de confort, atât timp cât e asumată, poate oricând să aducă rezultate extraordinare într-un excel, însă, în același timp, poate să nu aibă o miză cu finalitate în KPI măsurat, atât timp cât oamenii de marketing au curaj să își asume acest lucru și cred cu tărie că ideea aprobată poate aduce un impact pozitiv asupra brandului prin campania respectivă.

Emoția

Din punctul meu de vedere, campaniile creative aduc rezultate mai ales din punct de vedere al emoției. Dacă o anume campanie livrează consumatorului sau clientului final o emoție (un zâmbet, o grimasă, o reacție, “goosebumps”) cu siguranță va exista și un rezultat, completând foarte bine partea pragmatică, legată de obiectiv în cifre și concret. De măsurat întotdeauna în spatele prezentărilor cu slide-uri frumoase, execuțiilor bombastice, stă totuși în picioare acel obiectiv de business care e acolo pentru că, in the end, campania respectivă trebuie să vândă produsul. Iar asta e valabil în oricare demers ce ține de marketing, comunicare, publicitate.

Prezența offline și online a brandului 

Când vine vorba de campanii online, discuția se poartă în aceeași zonă, însă din experiență pot spune că succesul unei campanii online pornește întotdeauna de la experiența pe care o ai cu un anume produs sau serviciu în offline. Felul în care interacționezi cu brandul, produsul, serviciul respectiv, modul în care te simți atunci când mergi într-un anume loc sunt indicatori care vor avea întotdeauna un impact asupra imaginii pe care respectivul brand îl promovează pe oricare canal de comunicare, mai ales online, unde feedback-ul e instant, la secundă.

Dacă experiența pe care tu o ai în offline cu produsul este bună, cu siguranță și online interacțiunea va avea ca punct de pornire o imagine pozitivă. Din punctul meu de vedere, comunicarea online este sau ar trebui să fie amplificarea lucrurilor bune pe care un brand le face la el acasă, fie că e magazin online, fie că e restaurant. Dacă brandul/compania respectivă oferă clientului final o experiență pozitivă, atunci cu siguranță orice campanie cu obiective setate corect, cu o direcție bună, cu o execuție impecabilă va aduce plus valoare brandului, fie că e o simplă activare pe Instagram, fie că e campanie de awarenes pe toate asset-urile digitale ale brandului.

Timp și inspirație

Eu sunt o persoană care ține foarte mult și la eficiență, dar și la împărțirea echilibrată a timpului, motiv pentru care cred că tehnologia ajută foarte mult, atâta timp cât nu faci abuz și nu petreci 8 ore pe zi în social media scrollând în căutarea unei informații menite să te scoată din plictis. Îmi petrec majoritatea timpului online, desigur, și tocmai din acest considerent fac tot posibilul să folosesc tehnologia și accesul la informație în mod eficient, să găsesc tool-uri care mă ajute să fiu mai rapidă, mai productivă, așa încât să îmi rămână în cele 24 de ore ale unei zi și timp să fac lucrurile care mă relaxează, să găsesc inspirație, să mai fac pauze din când în când. Căci cu toții știm că uneori e benefic să lăsăm smartphone-urile deoparte, oricât am fi de atașați de ele.

Spre exemplu, sunt oameni pentru care creativitatea este un proces care se naște din interior, poate din sclipire sau geniu creativ, eu, însă, sunt genul de om care se lasă inspirat din exterior, din ceea ce văd în jurul meu, din călătorii, locuri noi, campanii internaționale ale brandurilor mari. Mare parte din inspirația mea vine și de la oamenii dragi care-mi sunt exemplu și îmi dau motivație în fiecare zi de a face mai mult și mai bine.

În loc de încheiere, că să păstrăm cercul și să revenim la cuvintele de bază ale discuției – “echilibru” în ceea ce facem, “creativitate” în comunicare și “tehnologie” în viața de zi cu zi, cred cu tărie că tehnologia este extrem de benefică la nivel de rapiditate a accesării informației atât timp cât se face printr-un proces echilibrat, care are ca scop final dezvoltarea creativității, așa cum este ea înțeleasă de fiecare dintre noi, într-un mod autentic, unic, original, ludic sau pragmatic. Sau ambele în același timp 🙂

Sursa: Everyday Journalism

Sursa foto: pagina personală de Facebook

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*