De la A la Z – cu ABC Antreprenori

Îți pasă de schimbare? Vrei ca firma ta să fie în topul preferințelor din branșă? Nu trebuie decât să acorzi 3 ore pe lună, timp în care echipa ABC Antreprenori îți prezintă oameni care au reușit să facă din afacerea lor un brand de succes. Locația? Una demnă de un viitor antreprenor – hotelul Novotel din București. Cine poate participa? Toți cei care doresc să pornească o afacere și vor să învețe mai multe, sau pur și simplu cei care vor să împărtășească ceva din experiența de până acum. 

Și pentru că Joi, 13 iunie are loc o nouă întâlnire în cadrul aceluiași hotel, acest articol vine că o invitație și totodată că o prezentare a următoarei întâlniri, relatând câteva dintre lucrurile învățate la întâlnirea trecută, din luna mai.

În rândurile ce urmează veți afla câteva secrete pe care cei doi speakeri le-au împărtășit invitaților dar și un teaser al primului interviu din cele două, cu unul dintre invitați.

Într-o lume în care concurența este tot mai mare și lupta pentru atragerea clienților este tot mai dură, diferențierea produselor prin calitate și marcă sunt elementele cele mai importante. Dar cum putem reuși să aducem înaintea publicului produsul/serviciul oferit de noi? Răspunsul la această întrebare îl oferă Costin Oane de la BroHouse și Vlad Craioveanu de la Hub Bucharest.

Costin Oane - Brand your Idea- Novotel, Bucharest

 

craioveanu

Procesul de branding este cel care diferențiază un producător de altul. Sunt câteva etape pe care trebuie să le parcurgem și pe care cei doi leaderi ni le-au împărtășit:

1.  Totul începe cu tine! Întotdeauna trebuie să ai o viziune completă asupra afacerii și întotdeauna să îți urmărești obiectivul, să știi unde vrei să ajungi. Fie că este vorba despre o întâlnire cu clientul, o negociere sau o vânzare efectivă, trebuie să conduci discuția către elementul central, obiectivul final.

  1. Prima interacțiune cu clientul este definitorie. Fie că este vorba despre un contact telefonic sau despre o întâlnire, primele 30 de secunde sunt esențiale. Este suficient ca partenerul să își creeze o impresie generală despre tine și despre afacerea ta.
  2. Aspectul fizic, strângerea de mână, cartea de vizită, toate sunt elemente importante în cadrul primei întâlniri. O carte de vizită pusă în buzunarul de la cămașă înseamnă o promisiune tacită de colaborare. Pusă însă în buzunarul de la pantaloni nu mai are aceeași conotație.
  3. Când vorbim despre un produs este important să ne raportăm la designul acestuia. Un ambalaj bun, o formă diferită, o culoare atractivă acaparează cel mai repede clientul.
  4. Produsul nu este un brand! Brandul reprezintă imaginea pe care o companie și-a construit-o de-a lungul timpul. Asta înseamnă încredere, recunoaștere în piață, sensibilitate față de nevoile clientului, fidelitate chiar și cu un anumit preț.
  5. Dacă ești la început apelează cu încredere la o agenție de branding. Va știi exact ce ai nevoie ca să poți porni cu dreptul în lumea afacerilor. Există pachete specifice fiecărui stadiu de dezvoltare, astfel încât toți clienții să fie mulțumiți.

Pentru un feedback bun, calitativ pentru compania ta, încearcă să discuți deschis cu partenerii tăi, empatizeaza cu clienții tăi, folosește Testul Net Promoter Score și studiază răspunsurile respondenților. Dacă însă timpul nu îți permite să faci aceste verificări, atunci răspunde-ți la următoarele întrebări:

–          Ce poziție are site-ul tău în motorul de căutare Google?

–          Câți vizitatori are site-ul tău?

–          De ce crezi că revin clienții la tine? Tu de ce ai reveni?

–          Ce avantaj competitiv ai? Ce oferi în plus față de concurență?

–          Care este beneficiul oferit? Cum răspunde produsul/serviciul oferit la dorințele clientului?

Răspunde-ți la aceste întrebări și vei putea construi o companie diferită, bine delimitată în piață și cu potențial de ascensiune.

Ce parere are Costin Oane?

Costin, în cadrul evenimentului ABC Antreprenori ai povestit despre cum a început ideea de branding – și anume de la faptul că atât tu cât și fratele tău vă doreați să fiți diferiți, fiind frați gemeni. A cui a fost ideea de a înființa o firmă precum BroHouse și care a fost punctul de start?

-La vârsta de 22 de ani, împreună cu Horia, am decis să înființăm studio-ul de creație BroHouse. Dincolo de dorinţa de a face profit, business-ul nostru s-a născut din pasiune pentru creaţia de brand. L-am „botezat” BroHouse, fiind în fond un business de familie. Cu siguranţă, am fost puţin inconştienţi când am renunţat la “cariera” în agenţie pentru a deschide propria afacere, însă cred cu tărie că dacă fiecare antreprenor ar ști drumul care îl așteaptă, probabil că nimeni nu s-ar mai apuca de nimic.

Pasiunea mea și a lui Horia pentru branding s-a născut cu mult înainte ca măcar să ne dorim o carieră în domeniu. Fiind 2 fraţi gemeni, problema identităţii ne-a urmărit aproape mereu, începând de la școala generală, liceu, prieteni etc. „A fi diferit” este cheia succesului în orice. Pot spune că experiența personală, similaritatea dintre mine și Horia ne-a oferit probabil cea mai importantă lecție de Branding, de la care am  învățat cât de importantă este diferențierea și crearea unei imagini distincte, fie că vorbim de viață personală sau business.

Când îți  găsești pasiunea, ai încetat practic să mai muncești.  Noi nu am renunțat la școala și nici nu am vândut mașina. Mai mult, spre deosebire de Gates care a făcut pușcărie pentru „gălăgie” sau Steve Jobs care fuma „maria ioana” noi chiar am luat și bursă (cred că ar fi cazul să facem și noi un  gest de rebeliune împotriva sistemului; să ne aliniem și noi la aceste povești de succes). Eram după cum spunea bunica noastră  „niște copii cuminți”, care au avut grijă de carte. Oricum a fi elev în ziua de azi, fără îndoială, este o condamnare la un viitor incert. Lipsa unui orizont clar pentru noi, ne-a determinat să ne punem întrebări. Ai zâmbi, dar chiar ne-am dorit să terminăm școala, convinși că dacă vrem să facem ceva trebuie să începem să construim ceva de la capăt.

Horia si Costin Oane  - BroHouse Design & Branding

Frații Horia și Costin Oane – BroHouse Design & Branding

-Creativitatea este motorul atunci când vine vorba de branding. Cine este jumătatea creativă și cine are înclinații spre partea de afaceri dintre voi doi?

-Asta este, creativitatea  este  o condiție obligatoriu necesară în branding, dar nu este suficientă: este nevoie și de gândire strategică și bineînțeles design! Revenind la primele 2, apare dilema „unde se oprește strategia” și „unde începe creativitatea”?  In realitate ar trebui să existe un echilibru, dar în funcție de vârstă și natura business-ului, această balanță se mai poate schimba! In cazul unui business aflat la început fără o imagine bine definită, fie că sunt probleme de definire a produsului, incoerența în comunicare brandului etc. Este nevoie să oferi o atenție mai mare etapei strategice! In cazul în care brandul este deja construit și are o imagine destul de solidă, exista un spațiu destul de generos pentru creativitate!

Creativitatea este un lucru bun pentru oricine, însă nu sunt de acord cu manifestarea ei cu orice chip! Fără puțină pregătire, creativitatea poate duce la rezultate dezastruoase, la fel ca ți reaua-credință!  Mai în glumă, mai în serios,  creativitatea trebuie supravegheată!

Creativitatea nu este un moment, ci este un proces. Nu există „așteptarea” inspirației, asta e doar o gândire de amatori și designeri -„rockstars”  care își imaginează că ideile bune vin în fotoliu gândind la idei mari! In realitate, creativitatea presupune extrem de multă muncă, fiecare încercare (chiar și nereușită) te aproprie de soluția perfectă! Ca să nu mai zic că mitul cu persoanele creative care o „ard” numai în baruri și lucrează doar noaptea târziu, este o păcăleală și o imagine falsă, proiectată și construită de televizor! In realitate, meseria aceasta presupune  disciplină, ordine și echilibru!

-Defineste-mi “branding-ul” așa cum îl vedeai atunci când ai pornit afacerea și definește-mi-l cum îl vezi acum, după experiența acumulată. 

-In cazul nostru, definiția „branding”-ului nu s-a schimbat foarte mult în toți acești ani de când am început BroHouse, chiar și după ce ne-am întors din UK unde am terminat împreună un master pe Branding and Identity Design, dacă vrei chiar de la „părinții branding-ului” . Ce s-a schimbat cu adevărat e marimea și valoarea proiectelor, mărimea echipei, paleta de servicii care ne-au permis să lucrăm la proiecte de full-branding.

Branding rămâne o promisiune, care setează aşteptări, de aceea, atunci când suntem nesiguri, oamenii au tendinţa să aleagă opţiunea pe care o cunosc, pentru că ştiu deja la ce să se aştepte.

Mai multe raspunsuri atât ale lui Costin, cât și ale lui Horia, în interviul viitor. Până atunci, BRAND YOURSELF!

Autorul interviului: Raluca Ioana CHIPRIADE

Autorul textului:  Cristina Andreea FLOREA

EVERYDAY JOURNALISM.COM în parteneriat cu  ABC Antreprenori.ro