De la anunț de vânzare pe Facebook la afacere comercială cu Lilia Donos

Ce urmări poate avea un anunț de vânzare banal pe o rețea socială? În cazul Liliei Donos un astfel de anunț a contribuit la lansarea propriei afaceri, ceea ce ar însemna că acolo unde este ambiție și dorință, există rezultate chiar și prin cele mai simple moduri de business. Dacă v-am stârnit curiozitatea, atunci în cele ce urmează veți afla mai multe despre cum e să pornești pe drumul antreprenoratului cu pași simpli, însă siguri, cum ar putea o femeie să se descurce cu această activitate destul de exigentă și care e secretul succesului pentru femei.

– Cum ai ales să faci o afacere și care au fost primii pași în această direcție?

Încă de mică am crescut într-un mediu de afaceri, părinții mei având o patentă pe plaja de la Vadul lui Vodă. Practic de la vârsta de 6 ani, împreună cu sora i-am ajutat la vânzări și chiar îmi plăcea. Dacă e să-mi amintesc de prima mea vânzare, atunci asta a fost pe Facebook, când am pus un anunț într-un grup că vând o pereche de pantaloni scurți, care pur și simplu nu mi s-au potrivit. În urma acestui anunț am primit un feedback destul de mare, chiar și noi comenzi. Așa am ajuns să călătoresc ca să aduc haine din diferite țări ale Europei și apoi mi-am făcut o pagină pe Facebook, unde fetele puteau vedea modelele. Au urmat diferite postări organice, care în acel moment aveau un impact destul de mare din punct de vedere al promovării și treptat am început să fac vânzări la domiciliu, însă asta nu a putut să continue prea mult. Astăzi, am ajuns să-mi realizez visul și să lansez atât un magazin online, cât și unul propriu-zis care permit clienților să facă shopping în variata lor preferată.

– Ce sfaturi ai adoptat în afacerea ta și cine ți le-a inspirat?

Cele mai sincere sfaturi le-am primit de la părinții mei. Unul dintre acestea este de a fi amabil cu clienții. Întotdeauna am știut că atitudinea față de client contează foarte mult, pentru că și mie îmi place când sunt tratată cu respect ca client, ci nu se pune accent pe câștigul pe care l-aș putea aduce companiei. Faptul că îți pasă de oamenii pe care îi deservești demonstrează că îți place să lucrezi cu ei și că ai o etică morală.

– Ai ales un domeniu destul de aproape pentru femei, ce dificultăți totuși ai întâlnit?

Activând într-un domeniu care ține de stil și vestimentație, mă uimește faptul că populația de la noi încă nu e adaptată unui stil european, adică se mai poartă ținute extravagante.

– Care au fost motivele de a-ți lansa o afacere?

Niciodată nu am fost persoana care să stea pe loc, mereu am fost în mișcare și în căutare de noi aventuri. Nevoia permanentă de acțiune și dezvoltare m-a făcut ca să nu mă opresc la primul anunț postat și prima vânzare, ci să caut mereu noi căi de a-mi atinge visurile și scopurile.

– Ce te determină și motivează cel mai mult în situații de stres sau criză?

Desigur persoanele apropiate, care mereu mi-au fost alături și m-au susținut, de aceea azi, privind în urmă îmi dau seama cât de mult contează sprijinul lor și nu știu dacă fără ei aș fi avut aceleași rezultate. De asemenea, vreau să menționez suportul mentorilor de la Angry Business, care mi-au oferit claritate la acest capitol din punct de vedere profesional, ceea ce este la fel de important.

– Ce crezi despre stereotipul că o femeie nu poate face afaceri? Te-ai confruntat cu cazuri legate de această temă?

Pot spune cu certitudine că femeile sunt mai bune în afaceri din perspectiva conducerii. Nu spun că bărbații ar fi mai răi din acest punct de vedere, însă femeile sunt mai aventuroase și își asumă mai ușor riscurile. Asta o spun din propria experiență, pentru că am observat atitudinea mea și a soțului când facem un nou pas în afaceri. Dacă pentru el a lua o decizie înseamnă să cântărească toate plusurile și minusurile, atunci eu merg înainte spre orice oportunitate, chiar dacă voi suferi eșec, pentru că și eșecul e un rezultat care îți oferă o lecție din care neapărat înveți ceva. Spre exemplu, din perspectiva promovării întotdeauna am vrut să cunosc cele mai noi metode de promovare care sunt în tendință peste hotare, printre care Social Media, Google Adwords, de aceea urmez cursuri și le implementez în afacerea mea.

– Cum poate o femeie să combine o afacere și viața personală?

Chiar dacă dedic mult timp afacerii, reușesc să le împac. De multe ori să ai o afacere înseamnă să trăiești cu ea și să îi dedici tot timpul, de aceea trebuie să înveți să le împletești pe ambele cu succes.

– Care e cel mai mare avantaj sau risc pentru o femeie care a ales să facă business?

Pe lângă avantajul de a fi liberă și independentă față de un șef, există mereu riscul de a te lenevi. Spun asta pentru că un antreprenor singur trebuie să ia decizii, întrucât nu are un conducător care să-l determine mereu. Un antreprenor e șef asupra sa însuși, de aceea tot ce va face va fi pentru propriile beneficii, dar asta e mai greu atâta timp cât poți fi tentat de a lăsa pe mâine sau de a lua o pauză de lene.

– Cum arată o femeie antreprenoare?

Cred că o femeie antreprenoare este în primul rând organizată, pentru că are o mulțime de activități pe care trebuie să le facă. Chiar dacă sunt o antreprenoare începătoare înțeleg că e nevoie de dezvoltare și acțiune permanentă, atâta timp cât o mică pauză poate stopa procesul întreg de creștere. O altă calitate este autodisciplina, care ne ajută să fim responsabili de propriile alegeri și consecințele lor.

– Fiind în domeniul fashion, cum ar trebui să arate din acest punct de vedere o femeie din afaceri?

După mine, este important ca o femeie să se simtă confortabil în hainele în care este îmbrăcată. Spre exemplu, eu optez pentru ținute casual, nu-mi plac sacourile sau decolteurile prea deschise. În rest sunt pentru un stil feminin, dar totuși discret.

– Ce factori contribuie cel mai mult la dezvoltarea unei afaceri, îndeosebi cea legată de fashion?

– Să pui accent pe calitatea produselor vestimentare și să menții o politică de prețuri accesibile. Să nu uităm de originalitate, pentru că așa vei fi unic pe piață, ceea ce garantează un stil unic și deosebit al brandului fashion pe care îl deții.

– Care e secretul succesului într-o afacere?

De multe ori m-am convins că succesul poate fi obținut atunci când te afli la momentul potrivit, la timpul potrivit, dar nu aici e finalul, trebuie și să profiți de aceste momente, să găsești oportunitatea și să vezi cum o poți implementa în viața ta. Succesul constă în activitate și comunicare permanentă, pentru că asta contribuie la dezvoltatea relațiilor cu diferiți oameni din diferite domenii, la autodezvoltare și la obținerea noilor cunoștințe din practică.

– Ce ar trebui să știe o femeie înainte de a se lansa într-o afacere?

– În primul rând, ar trebui să știe că nu e ceva imposibil să faci o afacere. Aici e nevoie de dorința care te impune să creezi ceva propriu, decât să lucrezi pentru cineva. Atunci când înțelegi că ai așa dorință, nu e corect să aștepți până vei avea bani, oficiu etc., important e să începi cu cea mai simplă formă a afacerii visate, iar pe parcurs vor apărea acele oportunități, care te vor face mai bun în activitatea ta. Curaj!

Reporteră: Axenia Samocrainaia

Foto: din arhiva personală

Sursa: Everyday Journalism