De la idee la concept. Interviu cu Art Directorul Benaza, Alexandru Condrea

DSC_7382bw copyMotorul evoluției în orice sferă, constă nu doar  în crearea de idei, ci de implementarea cu succes a acestora. În spatele unor astfel de idei și proiecte creative, stau oameni entuziaști, talentați și perspicace. La acest capitol,  îl remarcăm pe Alexandru Condrea, cel care știe bine cum să transforme o strategie de marketing în imagine vizuală cu impact. Tendința spre autodepășire îl face să se dezvolte continuu, să caute în permanență să devină mai bun și să găsească soluții inventive. În interviu veți afla ce responsabilități îi revin unui Art Director, ce importanță o are publicitatea și cum se muncește în cadrul companiei Benaza.

– De cât timp ai avut nevoie să te familiarizezi îndeaproape cu acest domeniu și care au fost opțiunile de angajare?

– În copilărie aveam o mega dorință să filmez, să regizez un film după propriul scenariu. Este important să nu renunți la visul pe care l-ai avut în copilărie, pentru că dorința este cea care încurajează acțiunile și te face să avansezi. Din aflarea mea o perioadă de timp peste hotarele țării, în Germania, Polonia , am revenit acasă cu un bagaj amplu de idei și viziuni. Acolo am întâlnit mulți oameni interesanți care m-au inspirat. Am avut oportunitatea de a activa acolo, dar m-am întors acasă. În Moldova lucrurile stau cu totul altfel. Concurența mică în videouri comerciale îți permite să vii cu idei care impresionează și uimesc lumea. Din acest motiv, au urmat 3 ani de muncă intensivă, în care mi-am consolidat cunoștințele. Lecturam cărți, mă informam, cercetam piața, mă conduceam și preluam niște lucruri de la fotografi, videografi. Inițial, am început să lucrez cu fotografia, redactarea culorilor. Apoi am intrat la Benaza, care m-a sprijinit din toate punctele de vedere și mi-a oferit fericita ocazie de ,,a crea”.

DSC_7362 copy-Ce atribuții și responsabilități îi revin unui Art Director?

-Un Art Director prevede întreg procesul de creație, de la concept până la produs final. El are o mulțime de responsabilități. În primul rând, să creeze storyboard-ul, să cunoască tehnici de compoziție, teoria culorilor, editare video. Să fie creativ, flexibil în lucrul cu ideile.

-Orice produs creativ este rezultatul unei munci de echipă. Cu cine conlucrezi în crearea proiectului publicitar ?

-Împreună cu alți doi directori, directorul general și directorul de marketing, creăm conceptul, ne consultăm și decidem. Eu, la rândul meu sunt acel care vine cu idei și propuneri , cizelez, fac storybording, creez imagini și evident mă axez pe produs din perspectiva clientului.

-Există diferențe dintre un Art Director și Creative Director ? Care sunt ele?

– La noi în Moldova Art directorul întrunește multe calități și responsabilități, ceea ce diferă de profilul acestuia în alte țări. Creative directorul inventează ceva în companii mari, de asemenea controlează și supraveghează activitatea celorlalți.

-La momentul actual, brandul Benaza este unul dintre cele mai promovate din Moldova. Cum îți apreciezi contribuția în cadrul acestei companii?

– În afară de concept, eu filmez, intervin cu efecte de montare suplimentare când simt necesitatea. Clipul cu Lilia Ojovan, acum apărut recent, a fost unul dintre cele mai de top la noi, care a avut succes enorm. Asta mă bucură și atâta timp cât directorii sunt mulțumiți de munca mea, îmi asum o contribuție semnificativă.DSC_7370 copy

-În mare parte,ești responsabil de partea vizuală a mesajului publicitar. Cât de greu este să vii cu propuneri relevante ?

– Să vii cu propuneri relevante nu este greu. La noi problema cea mai importantă în domeniu este problema cooperării cu modelul. Foarte multe cazuri mai puțin plăcute am avut în legătură cu aceasta. Pentru a fi model e nevoie de experiență și maleabilitate. Respectiv, feeling-ul nu întotdeauna apare. Deoarece vindem încălțăminte, un spot publicitar pune accent pe mișcările picioarelor. Dar când vine momentul să arătăm și fața, aici se testează în primul rând atitudinea modelului  față de munca pe care trebuie să o facă.

-De unde te inspiri și cât de des apar ideile creative ?

– Dacă la etapa inițială eu mă conduceam doar de ceea ce se întâmplă pe teritoriu, acum mă inspir în special de la echipele americane și din Marea Britanie. Pentru că odată ce tinzi să evoluezi, ești permanent  în căutarea surselor de inspirație mai bune. Pe teritoriu puțin se face la capitolul inventare de la zero și până la final. Dacă e să vorbesc de mine, ideile apar întotdeauna, și după idee vine acțiunea.

– Cum este publicul/consumatorul din Moldova și după ce criterii te conduci atunci când gândești o campanie?

– Nu pot face concluzii ferme, pentru că de fiecare dată noi, cei care gândim proiectul aflăm și descoperim lucruri noi despre publicul din Moldova. Foarte des rămânem cumva nedumeriți de ce rezultatul unei munci mult mai durabile nu are un impact la care ne-am așteptat și un spot în care s-a investit mai puțin timp, resurse financiare, are succes. Dintre primele spoturi făcute la Benaza, a fost unul făcut în studio, cu un fundal verde-albăstrui și muzică dubstep, peste aproximativ o lună și jumătate, am filmat un alt spot la Odesa, cu cadre pe malul mării și locuri frumoase din oraș. Momentul culminant e că feedback-ul a fost unul diferit, în favoarea primului spot. Cred că sunt așa momente de ,,dispoziție ”a publicului larg. Aș putea adăuga chiar că publicul progresează în rând cu noi.DSC_7324bw copy– Astăzi vinde calitatea sau totul începe de la o campanie bună PR creativă? De ce? Care sunt concluziile tale din experiența de până acum?

– În mare măsură publicitatea face față companiei. Dacă e nevoie să promovezi un produs de lux, evident că calitatea imaginii este esențială. Dacă faci un clip romantic sau de motivație, te poți axa mai puțin pe calitatea imaginii.
Ca să promovezi un anumit brand, faci un video ,,viral ”, care să capteze atenția publicului. E vorba de o strategie mai degrabă, o manieră specifică de transmitere a mesajului pe care-l vezi apreciat. Și lumea dă like și face share. Nu în ultimul rând contează și oamenii din imagine cu gradul lor de popularitate.

DSC_7382 copy

– Există anumite unelte necesare de lucru pe care le utilizezi ?

– Instrumentele de lucru sunt programele pe care le utilizăm, ceea ce ține de redactare, efecte video etc. Deocamdată, noi rar adăugăm efecte speciale în video, ne străduim să reproducem în mod cât mai natural și firesc.

– Cum înțelegi dacă o campanie de promovare a fost sau nu eficientă?

– Evident, în dependență de reacția clientului. Indiferent de așteptări și ipoteze, înțelegi că a mers sau nu a mers atunci când primești ,,un răspuns”.  În cazul Benaza, care se promovează activ pe Facebook, like-urile și tot felul de aprecieri măsoară gradul de eficiență.

-Există apogeu în domeniul tău pe care vrei să-l atingi? Care e el?

– Nu am ceva concret spre care aspir, dar mereu tind să cresc și să mă perfecționez. Mi-ar fi interesant să am o sarcină neobișnuită și complicată. Această sarcină ar fi un mod superb de a pune mintea la lucru. Atunci când pui creierul în mișcare și-i oferi o provocare, nu dormi nopțile, generezi idei peste idei, cauți… asta  stimulează.

– În ce proiecte ai fost implicat și ce faci în afara companiei?

– În afara companiei lucrez în programe de modelare 3D, fac background-urile, animații pentru concerte și încerc să le vând. Am încercat să fac în 2D animații, însă am realizat că asta nu mă reprezintă. Câțiva ani în urmă am fost implicat în art-proiectul ,,Astral”, care a avut loc în studioul lui Roman Râbaliov. Un eveniment excepțional. Deci, în studio, fiecare participant a avut sarcina să asculte fragmente din anumite piese, iar pictorii selectați să transpună pe hârtie emoțiile trăite ale participanților în timpul audierii fiecărei compoziții. A fost o experiență de neuitat. Da, și voiam să zic că acest proiect, probabil , e unul din puținele, lipsite de finațare și promovare. Dar, eu sunt convins că niciun proiect creativ nu poate fi dus până la un bun capăt dacă nu există finanțare.DSC_7355bw copy

Reporteră: Cristina Anghel

Fotografă: Victoria Tihonova

Sursa: Everyday Journalism