EVERYDAY STORIES SPECIAL Special

Dragoș Stanca, managing partner ThinkDigital România: Google și Facebook decid în continuare încotro merge planeta

Îl putem include în categoria celor mai buni specialiști în zona digitală din România. Din 2012 este managing partner la agenția „ThinkDigital România” și a „binecuvântat” sute de proiecte și campanii de marketing online împreună cu echipa sa. Dragoș spune că  e greu să ții pasul în zona digitală, în condițiile în care lucrurile se schimbă de la o zi la alta, însă oricât de stresant n-ar fi, măcar e interesant. Aflați din acest interviu mai multe despre inovațiile digitale, ideile, tool-urile și inteligența artificială, care ne schimbă viața în fiecare zi, viața noastră pe deoparte de consumatori și pe de altă parte de antreprenori.

-Sunt ani buni de când urmărești fenomenele din mediul online și cum acestea ne influențează, iar asta te face să fii mereu pregătit de următorul val… valul inovațiilor. Ce ne așteaptă în 2018?

Putem spune că intrăm într-o perioadă în care au început să apară și efectele mai puțin pozitive ale exploziei tehnologiei. Probabil unul dintre subiectele principale ale acestui an va fi legat de responsabilitatea giganților globali în ceea ce privește impactul inovațiilor, pe care le-au avut în zona răspândirii informațiilor false, a pericolelor pe care le aduce o cultură digitală nedezvoltată cum trebuie. Așa cum știm, Facebook are o problemă majoră în această perioadă în legătură cu rezolvarea problemelor legate de răspândirea informațiilor false. La fel și zona de fraudă în partea de advertising programatic, pe care o constată atât Google, cât și Facebook. Sunt niște fenomene importante cu impact major în ce se întâmplă în spațiul digital și cred că va fi un subiect de dezbatere destul de important.

Dincolo de asta, sunt câteva tendințe destul de clare vizavi de crearea unui mediu cât mai sigur pentru mesajele publicitare, iar ca tendințe mai importante din punctul de vedere al inovației, tehnologiei, vorbim despre inteligența artificială, care crește din ce în ce mai mult. Atunci când vorbim de inteligența artificială, oamenii nu trebuie să își închipuie neapărat niște lucruri foarte sofisticate. Vorbim, de exemplu, de chat-boți care pot să susțină un chat la un nivel conversațional decent cu un client potențial care discută pe un messenger sau diverse automatizări ș.a.m.d. Suntem într-un stadiu destul de tânăr al inteligenței artificiale, dar cu siguranță lucrurile vor evolua rapid odată cu mărirea puterii de procesare, cu noi tehnici de calcul. Realitatea virtuală și argumentată, din nou sunt tendințe de urmărit.

De exemplu, în spațiul nostru de competență, pe marketing digital, deja lucrul ăsta s-a întâmplat. Roboții au luat locul unor anumite job-uri. Sunt foarte multe procese automatizate, de la trimiterea de news până la decizia de alocare a unor spații publicitare sau campanii. Sunt foarte multe lucruri care se întâmplă, e foarte greu să dai un răspuns foarte competent și cuprinzător în 2018 vizavi de principalele tendințe, pentru că e un fel de mișcare din asta brauniană, adică sunt atât de multe procese și atât de multe lucruri care se întâmplă concomitent, încât e foarte greu să stabilești doar câteva, dar e clar că țin de automatizare, țin de globalizarea proceselor comunicaționale.

Google, Facebook decid în continuare încotro merge planeta din acest punct de vedere, cu excepția Rusiei și a Chinei, unde prezența lor nu este atât de pregnantă și din ce în ce mai multe semnale arată că Amazon, Apple și alte câteva companii încep să joace un rol semnificativ. Amazon, de exemplu, este foarte relevant pentru America, dar încă în ceea ce privește complexitatea ecosistemului Amazon, pentru restul lumii nu neapărat. Trăim într-o industrie, iar noi cei din zona digitală suntem cei care urmează într-un fel niște trenduri globale. E foarte greu să ai o industrie locală de tehnologie și digital. Este o industrie globală, iar playerii locali au un rol important în tot acest ecosistem.

-Fiind o companie care nu doar urmărește, dar și aplică tendințele globale, care sunt tool-uri, pe care le utilizează echipa în momentul de față?

-În principiu noi suntem parteneri din punct de vedere tehnologic cu mai multe companii. Folosim cam toate tool-urile oferite de Google și Facebook în zona noastră de competență, adică marketing digital, de la ad servere la soluții de analytic ș.a.m.d. Totodată suntem partenerii AppNexus, care sunt unii dintre cei mai mari provideri globali de soluții în zona de programatică, advertising independent, adică nu din ecosistemul Google și Facebook. Sizebeg – unul dintre cele mai cunoscute ad servere dedicate campaniilor complexe, celor care doresc să urmărească cross-channel și campaniile pe care le derulează. Am lansat recent contul Discovery Network cu partener de la Tabula. Evident că aici se folosesc foarte multe dintre tool-urile, chiar și companiile mai medii, mici, cum sunt MailChimp sau WordPress. Fiecare departament folosește anumite tool-uri și sincer să fiu, în calitatea mea de partener al companiei și responsabil de dezvoltarea strategică a grupului nostru de firme, nici nu le știu pe toate.

Ce valoare aduce „ThinkDigital” zonei digitale de astăzi?

-Noi suntem într-un fel într-o situație destul de unică și complexă. Competența noastră principală este comunicarea digitală, marketing, conținut media online și altele. Trăim într-o situație în care evident tot mai multe companii și agenții de media utilizează foarte mult platformele globale, acest duopol clădit pe deoparte de Google și pe de altă parte de Facebook. Noi oferim a treia cale pe piețele unde activăm, pentru că nu suntem prezenți doar în România. Ceea ce facem noi e să combinăm puterea giganților cu platforme și soluții third-party.

Reprezentăm, de exemplu, TripAdvisor sau Viber, sau alte produse care au o cotă de piață semnificativă. Combinăm cu puterea Google și Facebook la care adăugăm un player  foarte important, care e esențial în derularea companiilor online și anume media locală, sumedenia de site-uri locale, o sumedenie de publisheri locali, producători locali de conținut, care împreună cu soluțiile globale și platfomele open, să zicem așa, amplifică mesajele campaniilor și lucrurile pe care le avem de comunicat. Este un ecosistem care implică în primul rând managmentul datelor și a modului în care atingem potențialii beneficiari ai diverselor mesaje, combinând toate aceste tehnologii, luând avantaje din fiecare și încercând să atingem cu impact cât mai mare și maxim posibil pentru clienții și agențiile de publicitate, să atingem consumatorii într-un mod optim.

Dincolo de asta, suntem și un partener foarte important pentru publisherii locali, care cu ajutorul tool-urilor noastre și a oamenilor pricepuți pe anumite domenii, mai ales în zona asta de monetizare. Deci își monetizează munca, traficul și audiențele pe care le au cu ajutorul nostru. Există două direcții majore, una e orientată către clienți și către agenții și anume pentru ei oferim aceste audiențe și managmentul acestor campanii, iar pentru cei care reușesc să genereze un trafic, să creeze o comunitate sau să aibă o audiență semnificativă, îi ajutăm să își monetizeze munca și practic să facă bani cu audiența respectivă.

-Avem strategiile de marketing, avem tool-urile necesare și pare să fie suficient. Ce rol are însă ideea în campaniile de publicitate online?

-Tocmai asta și e problema. Trăim într-o lume extrem de complexă din punctul ăsta de vedere. Aproape în fiecare zi apar tool-uri noi, apar idei noi, apar tehnologii și platforme noi, iar uneori provocarea pe care o avem e să găsim ideea cea mai bună cu care să putem să oferim o soluție uneori unor probleme complexe de comunicare online sau unor provocări, pe care le au publisherii noștri. De exemplu, zilele astea se discută despre schimbările pe care le face Facebook-ul în algoritmul afișării în ceea ce privește știrile, lucru care ar putea să aibă un impact major în traficul publisherilor care lucrează cu noi. Prin urmare, trebuie să găsim ideea prin care în ciuda acestor schimbări, ei să rămână în continuare relevanți și să aibă un trafic cât mai bun, pliindu-ne pe modificările care au apărut. Deci în centru cam a tot ce facem noi este ideea. Ăsta e și motivul pentru care organizăm ICEEfest ca festival de comunicare digitală și ca o platformă permanentă de upgradare a celor care au nevoie de know-how și de informații din acest domeniu, pentru că e foarte greu să rămâi relevant.

Cred că una dintre principalele provocări pe care le avem  noi ca specialiști în zona digitală este exact asta, să rămâi în continuare relevant, să fii actual, să știi toate lucrurile care apar și să poți să oferi soluții. Toate se schimbă, dar mă rog, medicina nu se schimbă de la o lună la alta, noi în zona de „diagnostic” digital suntem asaltați în fiecare zi de schimbări. Este un ecosistem destul de tânăr, acum 25-30 de ani internetul abia apărea. Prin urmare este o industrie foarte nouă, în ciuda faptului că pare așa de firesc. E o industrie foarte nouă comparativ cu toate celelalte și încă lucrurile sunt în căutare, în așezare. Nu există încă soluții la toate problemele și la toate provocările care au apărut și cam asta facem noi, găsim soluții și învățăm în permanență să fim actuali și relevanți. E greu, dar interesant.

Autor: Victoria Ungureanu

Sursa: Everyday Journalism

Sura foto: Facebook Dragoș Stanca

Obține consultanță gratuită și mai multe detalii despre beneficiile utilizării softului Baro.io, sunându-ne la numărul +40 775 207 552 sau scrie-ne la emailul office@baro.io. De asemenea, te poți înscrie pe site-ul www.baro.io și să descoperi softul, care te va ajuta la automatizarea campaniilor de publicitate pe Facebook și nu doar. 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*