Dumitru Talmazan despre promovarea online: Trebuie să fii gata de ,,gunoi’’, pentru că neapărat se vor găsi oameni troll

Dumitru TalmazanDumitru Talmazan este omul care a devenit specialist Social Media doar datorită dorinței și necesității proprii de a exploata acest domeniu. Așa, în scurt timp a reușit să studieze, să analizeze și să experimenteze teritoriul virtual de promovare, ceea ce i-a adus plăcere și realizări profesionale, printre care proiectul Digital: Uncensored și traingurile coach cu tematică Social Media. În interviul ce urmează, Dumitru îți va da share la o bună parte din informația pe care a dobândit-o, iar dacă ești cel care se promovează online, cu siguranță vei afla ceva nou, ceea ce e inevitabil în acest domeniu.

– Dumitru, povestește-ne cum ai început să promovezi prin intermediul Social Media? Care au fost factorii care te-au influențat?

– Progresul vine prin două mijloace – lene sau necesitate. De ce lene? Pentru că atunci când ții lene să te scoli ca să schimbi canalul la televizor, inventezi telecomanda. În cazul meu a fost o necesitate personală, pentru că având o agenție de evenimente aveam nevoie de promovarea ei, însă pe atunci acest concept era atât de vag că a trebuit singur să analizez acest domeniu. La început au fot niște încercări foarte haotice, însă au urmat proiecte și studii în care m-am implicat și am aflat mult mai multe. Plusul cel mai mare pe care-l avem în sec. XXI e cel că ni se oferă orice în mod deschis și avem acces la informații, tot ce trebuie este răbdare și timp. Am continuat cu înființarea unei companii de promovare și coaching-ului personal – Social Media.

Povestește-ne despre proiectul Digital: Uncensored și care sunt obiectivele acestuia?

Acest proiect a apărut acum o lună și dintr-o necesitate destul de firească care presupune sharing-ul de experiență. Scopul a fost unul frumos și unul puțin egoist – cel frumos e că noi nu putem tăcea despre Digital și vrem să dezvoltăm această cultură la noi, iar cel mai egoist este transferul de imagine. Pentru noi e o provocare ideea de a arăta cum persoanele publice se promovează și vând prin intermediul Social Media. Mai mult decât atât, e un proiect foarte apolitic – vrem să abordăm această temă cu toate ,,rasele politice’’, pentru că acolo se face promovare cu bugete, cu strategii, cu performanțe.

Pe lângă asta faci training-uri dedicate Social Media. Ce presupun și cât sunt de solicitate?

Training-ul e ceva în care noi ne-am adâncit analizând foarte bine acest pas și pot spune că e destul să te crezi foarte deștept și devii cel mai mare prost, pentru că eu ca trainer nu sunt în stare să te învăț a te promova, mai ales dacă tu știi deja cum să o faci. Target-ul nostru sunt persoanele care nu se promovează și nici nu au timp pentru a studia singuri toate detaliile. Deci, cursurile noastre sunt pentru începători, pentru că Social Media atât de mult evoluează, încât e nevoie de studiere continuă, altfel te pierzi. Cât despre coaching, avem mai multe tipuri, printre care cel personal, în care analizăm împreună cu clientul ceea ce vrea el să atingă și astfel putem instrui diferiți oameni, la diferite nivele și abordări. Aceste training-uri sunt solicitate atâta timp cât ele dau posibilitatea de a te promova singur, cu careva investiții, decât să angajezi o persoană, plus investiții de instruire a ei.

Dumitru Talmazan

– Care sunt regulile de joc pentru a începe să te promovezi? Ce trebuie să știi înainte de toate?

– În primul rând trebuie să fii gata de ,,gunoi’’, pentru că neapărat se vor găsi oameni troll, care te vor descuraja și nu va fi totul happy. În acest context cultural noi trebuie să ne dăm bine seama pentru cine facem  postări, ce îi interesează și să ne adaptăm ușor la tot ce se întâmplă în jur – aici nu există reguli fixe. Important să înțelegem cum se comportă fiecare platformă, astfel încât promovarea să fie cât mai efectivă.

Care sunt prioritățile promovării online, față de cea offline?

– Plusul promovării online e că te poți promova chiar și cu puțini bani, dar să nu uităm că oamenii consumă informația diferit, de aceea depinde ce vrei să comunici și cui. Important e să nu încetezi să comunici cu publicul și să implementezi ceea ce afli nou.

Platforme ca Facebook și Instagram sunt pline de reclame care uneori devin plictisitoare. Cum arată Social Media din perspectiva consumatorului?

Frumusețea Facebook-ului este că consumatorul vede doar ceea ce el însuși este, adică nu poate vedea mai mult decât permite el însuși să vadă. Platforma Facebook nu va permite abuzul vizual, ceea ce e un plus, dar în schimb el gestionează target-urile în care e prezent consumatorul și îi oferă doar reclamă și postări din acel domeniu. Ceea ce poate face consumatorul pentru a mânui cumva postările de reclamă, este să iasă din target-urile care se promovează, însă peste un timp vor reapărea, pentru că dacă ești activ online, automat Facebook-ul adună domeniile tale de interes și îți oferă noi informații.

– De multe ori se promovează produse sau servicii mediocre. Cum se comportă în așa caz publicul din mediul virtual?

– Mediul online poate face o împachetare a produsului ideală pentru a promova și asta merge, doar că asta e pe termen scurt. Asta va dura până la primii clienți care vor începe să vorbească, iar acum mediul online e deschis pentru toți și poți fi destul de îndrăzneț acolo. Există clienți neutri și care iubesc și pot spune că pe cei care iubesc îi poți pierde mai ușor, pentru că ei iubesc pe toți și toate, pe când cel neutru poate fi cel mai fidel. În general ca să nu ajungi să promovezi un produs mediocru, înainte de a-ți deschide afacerea e nevoie să o testezi ca să înțelegi dacă de produsul tău are nevoie publicul.

Dumitru Talmazan

Să presupunem că inițiem un cont Instagram pe care vrem să-l promovăm. Cum procedăm ca să obținem și profit din asta?

Prima parte e să nu îți pui scopul să faci bani din asta. Dacă e să vorbim de un blog, în general, asta înseamnă să fii îndrăgostit de ceea ce faci, să ai mereu acel interes pentru activitatea ta și asta va atrage publicul și apoi vânzările.

– La inițierea unei afaceri, promovarea e unul din cei mai importanți pași pentru a se dezvolta pe piață. Care e situația, însă, cu companiile deja cunoscute pe piață și cu renume?

O companie nu va înceta niciodată să se promoveze, indiferent de platforme, pentru că în ziua de azi există concurență și e nevoie de evoluare continuă. Promovarea de multe ori nu este pentru a vinde, ci pentru a fi prezent pe piață.

Cât de mult trebuie să investești în Social Media. E posibil asta gratis și ce feedback vei avea?

–  În Social Media trebuie să investești, gratis o poți faci singur, dar vei avea nevoie de mult mai mult timp, plus nu întotdeauna ai feedback-ul dorit. De asta atunci când faci postări trebuie să știi să vorbești ce trebuie, cui trebuie. Așa se va crea un cerc de oameni la care se va lipi un altul și tot așa. Important e să stabilești publicul pentru care postezi și să analizezi feedback-ul.Dumitru Talmazan

– Având o companie de promovare și o echipă, spune-ne cum se lucrează în grup în acest domeniu?

-În Social Media chestia asta e vitală. Aici lucrurile sunt în continuă schimbare, de aceea e nevoie de oameni care sunt interesați de tot ce se întâmplă nou în acest domeniu. Pentru asta noi organizăm ședințe sau creativ-meeting-uri în care se produce o comunicare internă, care apoi dă rezultate externe. În general, într-o echipă trebuie să ai oameni mai deștepți decât tine, pentru că ei sunt ingredientul cheie pentru munca eficietă în echipă.

– Ce ar trebui să știe, în opinia ta, toți cei care se promovează prin intermediul Social Media?

În primul rând un om care se promovează prin intermediul Social Media ar trebui să-și cunoască target-ul său – grupul țintă de oameni pentru cine a publicat anumite postări. După asta, trebuie să știe ce doresc oamenii, poate să îi întrebe chiar pe ei ce ar vrea să vadă de la ei. Asta e o încercare de a crea un dialog care te va ajuta să înțelegi strategia de promovare pe care e bine să o implementezi. O altă parte importantă e că mereu trebuie să te întrebi cine e alături de tine online, să te întrebi de ce publici asta și să numeri – să analizezi rezultatele.

Dumitru Talmazan

Reporteră: Axenia Samocrainaia

Fotografă: Victoria Tihonova

Sursa: Everyday Journalism