Hashtag-ul bloggeriței de travel, Svetlana Matvievici – #descoperămoldova

Rezervorul ei de energie este mereu plin, ea inspiră oamenii să iasă din zona de confort și să-și trăiască viața intens. Svetlana Matvievici, cunoscută și ca orheianca, este bloggerița care promovează turismul din Moldova în social media. Nu îi este cunoscută monotonia, pentru că este activă și la fel de activ își dorește să motiveze oamenii să descopere Moldova. Ideea de varietate și  nevoia de imprevizibil, o propulsează spre noi activități și proiecte, menite să schimbe și în continuare imaginea destinațiilor turistice din țara noastră. ,,Descoperă Moldova”„Orhei – oraș frumos” și ,,VisitOrhei” sunt doar câteva din proiectele ei. Despre dragostea și plăcerea cu care face lucrurile, despre perspectivele si necesitatea promovării online a turismului, precum și despre experiențele inedite ale Svetlanei Matvievici, aflăm în interviul ce urmează:

-Orheianca, moldoveanca… se cântă-n piese. Fiecare dintre noi este mândru de locurile pe unde a copilărit. Ce amintiri/locuri te leagă de Orhei?

-M-am născut aici, Orheiul e capitala sufletului meu, locul unde am copilărit, am învățat și m-am format ca personalitate. Am copilărit prin cele mai pitorești locuri, cu gașca mea de prieteni. Hoinăream prin păduri, pe malul râului Răut, prin vii și livezi.

orhei

Svetlana Matvievici

-Ești cea care a lansat proiectele ,,Descoperă Moldova„Orhei – oraș frumos” și ,,VisitOrhei” . De unde atâta entuziasm pentru a promova Moldova într-o perioadă în care mii de moldoveni migrează și risc să spun, nu-și apreciază țara?

 –Avem o datorie morală față de locurile unde ne-am născut, iar eu am avut norocul să mă nasc în cea mai pitorească și frumoasă zonă din Moldova. Promovarea turismului în mediul online a venit ca o necesitate, în momentul când social media dispune de un nivel  redus de conținut despre turismul din Moldova. În doi ani de activitate s-au scris peste 100 de articole pe bloguri și s-au postat mii de fotografii cu locurile frumoase din țară. Locuri frumoase avem, dar nu le cunoaștem, respectiv nu avem cum să le apreciem. ,,Descoperă Moldova ” este în primul rând un îndemn pentru toată lumea, să înceapă a fi turiști la ei acasă și să descopere partea frumoasă a țării. ,,Visit Orhei” urmează să se dezvolte ( pregătim mai multe activități, dar las să fie o surpriză).

Svetlana Matvievici

-Care sunt punctele forte ale turismului din Moldova și cum putem să le valorificăm, fiecare dintre noi… inclusiv pe rețelele de socializare?

-Cea mai mare valoare a țării noastre sunt oamenii care au pasiuni, vise, planuri mărețe, ei trebuie apreciați, susținuți și promovați. Unul dintre ei e domnul Anatolie Botnaru de la Butuceni, care a făcut tot posibilul și imposibilul ca visul său de a organiza un spectacol de operă în aer liber să se realizeze. Pentru turiștii străini, locomotiva turismului este vinul. Ei sunt interesați de galeriile subterane, unice în lume, dar și de viața la țară. Ospitalitatea și autenticitatea rămân a fi punctele forte ale noastre.

-Acum totul se promovează online, poți câștiga fani, deci poți câștiga bani. Care e scopul tău, în afară de cel financiar, de a promova Moldova?

-Inițial, când mi-am creat blogul, nu mi-am propus să fac bani ( chiar am fost incognito câteva luni). Scriu pe blog din plăcere și o fac din tot sufletul, iar banii vin din proiectele și colaborările paralele cu activitatea blogului.
Orheianca.eu e doar partea din față a activității mele, iar în spate stă muncă de PR, scriere de proiecte, negocieri, recomandări, ghidaje etc. Îmi doresc să inspir și să motivez cât mai mulți oameni să vină și să descopere Moldova.

Svetlana Matvievici

-Avem bloggeri din domeniul turismului sau suntem la o etapă de start?

-Avem câțiva pasionați de frumos, dar nu sunt atât de cunoscuți, pentru că turismul este un subiect pozitiv, iar publicului de la noi îi place să distribuie subiecte politice, scandaluri, glume și mai puțin partea frumoasă a țării. Din acest motiv, comunitățile bloggerilor de turism sunt mai valoroase, noi suntem urmăriți de oameni pozitivi și iubitori de frumos.

Svetlana Matvievici

 –Adrenalina…. cuvântul care te caracterizează în ultima perioadă, spui tu. Pentru ce alte proiecte are adrenalină orheianca?

-Da, mi-am dorit un an activ, cu multe activități noi și iată că am primit (doze duble, aș spune:D)
Zborul cu balonul este o activitate pe care o recomand tuturor cel puțin o dată în viață. Problema drumurilor din Moldova poate fi ușor soluționată cu ajutorul mașinilor off road. Turismul pe off road va deveni noua tendință și în Moldova. Vreți doze maxime de adrenalină, adresați-vă la mine și vă ajut.

O  altă pasiune nouă de-a mea este mersul pe bicicletă (recent am mers primii mei +50 km prin Moldova). Iar plimbatul cu motoreta și motocicleta este acea activitate care te face să simți gustul libertății, pe aripile vântului. Îmi doresc să sar cu parapanta cât mai curând și să-mi fac timp pentru a merge cu cortul pe malul lacului, să mă învăț a vâsli o barcă și a prinde pește. Viața e prea scurtă ca s-o trăim monoton. Avem atâtea oportunități în jurul nostru, pe care trebuie doar să le valorificăm.

Svetlana Matvievici

Svetlana Matvievici

-Turismul formează și imaginea țării. Cum crezi în ce măsură online-ul reușește să îmbunătățească imaginea destinațiilor turistice din Republica Moldova?

-Acum 4 ani, Lonely Planet ne declară cea mai necunoscută și nedescoperită destinație din Europa, iar în acest an ne-a inclus în top 10 țări din Europa, care merită a fi vizitate în 2017. Se muncește mult la capitolul promovare a Moldovei pe plan extern, iar aici aș vrea să menționez sprijinul colosal oferit de USAID Moldova, care a contribuit substanțial la dezvoltarea turismului din Moldova, dar și efortul Asociației Naționale pentru Turism Receptor din Moldova. Crearea brandului turistic ,,Pomul vieții”, participarea la expoziții internaționale, organizarea a mai multor infotripuri pentru jurnaliști și bloggeri din Europa, reprezintă doar o mică parte din activitățile care au contribuit la schimbarea imaginii țării.

Svetlana Matvievici

 –5 lucruri pe care trebuie să le știe un turist despre Moldova…

-Vin bun, fructe și legume dulci, mâncare tradițională gustoasă, oameni ospitalieri și frumoși, locuri pitorești, aproape neatinse de civilizație.

-3 motive de ce e cool să fii blogger de travel?

-E cool să faci ce-ți place, să călătorești, să scrii povești și să inspiri oamenii să iasă din zona de confort și să-și trăiască viața intens.

-Tentată de a promova și alte destinații? Migrație temporară?

-Merg des în România, dar îmi voi face timp și pentru alte destinații. Vreau să fac încojurul lumii la un moment dat, dar până atunci mai am multe de făcut aici, în Moldova.

Reporteră: Cristina Anghel

Sursa: Everyday Journalism

Foto: din arhiva personală