În premieră, Moldova are o școală de Google Adwords. Tudor Plăcintă: După absolvirea cursului, oricine poate avea o carieră în acest domeniu

Tudor PlacintaInternetul ne surprinde în fiecare zi cu instrumente noi, update-uri și posibilități de promovare. Și pentru că sunt multe posibilități, companiile aleg și diverse intrumente de testare a promovării online. Una dintre ele este Google Adword, iar astăzi afli mai multe despre acest instrument online din interviul cu trainerul și fondatorul școlii Google Adwords în Republica Moldova, Tudor Plăcintă.

-Deși există multe alte instrumente de promovare online, de ce ai ales Google Adwords?

-În momentul în care am început să studiez individual Google Adwords, acest domeniu în țara noastră era puțin cunoscut. Și-atunci m-am gândit că aș putea să ofer servicii de setare a campaniilor Google Adwords, optimizarea și mentenanța a conturilor Google Adwords – companiilor. Astfel din pasiune s-a transformat într-o afacere și îmi aduce profit.

-Cât timp ți-a luat să devii și să practici Google Adwords ca un specialist de încredere pentru multe companii?

-Pracatic Google Adwords de peste 3 ani din momentul când am obținut certificatul de la Google. Am fost interesat de acest domeniu de mai bine de 5 ani, perioadă în care am studiat individual, pentru că mă pasiona foarte mult. Eram interesat de tot ce era online: digital media, facebook, blogging. Însă Google Adwords m-a convins prin eficiența sa că este un domeniu, pe care merită să îl studiez continuu și să-l dezvolt în Moldova.

-Clienții tăi sunt companiile și oamenii de afaceri, care își doresc o promovare de recunoaștere a brandului online, promovarea unei campanii/promoții, generare de trafic pe site-ul companiei. Cât de interesați sunt antreprenorii din Moldova de promovarea pe Google Adwords?

-Mai există companii care își mențin promovarea pe canalele tradiționale, cum ar fi promovarea offline: broșuri, banere stradale și în presa radio, reviste și TV. Există însă și companii care investesc mult și în publicitatea online. În procente ar fi: 30 % offline și 70% online, pentru că online-ul îți oferă posibilitatea să îți creezi și o bază de date cu potențialii clienți care au completat formularul și și-au lăsat datele de contact. În rezultat, ai posibilitatea de a contacta potențialul client și să-l convertești, să-l informezi de fiecare data când ai o oferă nouă pentru el.

Am cunoscut un client care investea doar în offline și a renunțat, începând să investească bugete tot mai mari doar în online. El a recunoscut că timp de 2-3 ani și-a triplat veniturile. Doar prin comparație poți înțelege cât de eficient este și cât profit poate genera în compania ta Google Adwords, din acest motiv recomand fiecărui client să testeze orice instrument înainte de a lua o decizie și de a face concluzii greșite.

Tudor Placinta

-De ce merită să renunțăm la promovarea tradițională și să recurgem la promovarea Google Adwords?

-E un instrument de promovare pe care poți să îl măsori. Știi cât investești și cât câștigi. Un alt avantaj fiind că plătești per click. În orice campanie tu nu plătești afișările, deși oricum oamenii îți văd publicitatea, ci plătește doar pentru click-urile generate. De asemenea, există o posibilitate de targetare a publicității, începând de la vârstă, gen, interese, orașe sau anumite zone și terminâmd cu cei care au interacționat cel puțin o data cu brandul tău, să targetezi astfel încât să vadă din nou publicitatea ta.

Mai mult decât atât, există posibilitatea de a promova și vizual și auditiv cu ajutorul spoturilor video, organizând campanii de promovare pe Youtube, care este al doilea cel mai important motor de căutare din lume. Indiferent de metoda de promovarea aleasă: promovare în mototrul de căutare Google, bannerele în rețeaua display sau Youtube prin Google Adwords plătești doar pentru rezultate.

-Cât de importantă este creativitatea în campaniile Google Adwords și care sunt criteriile, pe care se bazează o campanie de promovare online eficientă?

-Unul din factorii de care depinde rezultatul unei campanii bune de promovare pe online este emoția. Trebuie să alegi cu atenție cuvintele, imaginile și mesajele pe care le transmiți. Dacă nu sunt anunțuri text sau imagine, care să-i trezească interes, potențialul tău client nu va face click, deci vei rata șansa de a genera vânzări în compania ta.

-Care sunt canalele cele mai solicitate de promovare în Republica Moldova?

– De obicei Google Search (campaniile pe motorul de căutare), iar clienții care încă nu cunosc despre remarketing, atunci noi îl recomandăm. Dacă bugetele sunt mai mari, atunci și campaniile pe display, pentru a genera trafic pe site-ul companiei.
De asemenea, există și promovarea pe Youtube, care o recomandăm deja companiilor cu bugete foarte mari.

Tudor Placinta-Totuși, cum reacționează companiile atunci când li se propune promovarea cu ajutorul Adwords?

-Când am început să ofer asemenea servicii, fiecare a doua companie nu cunoștea ce este Google Adwords, cum funcționează, care este eficiența și ce pot obține promovându-se pe Google Adwords. Respectiv, companiile investeau doar în testare și nu aveau bugete pentru Google Adwords.

Acum companiile sunt informate și știu că pot obține rezultate și profit rapid prin Google Adwords, de accea întâlnesc tot mai puține companii care nu cunosc nimic despre Google Adwords.

-Știi cine te vede, știi câți te văd și mai știi care e rata de reacție la produsul/campania ta. Mai există clienți sceptici? Cum le argumentezi eficiența acestei căi de promovare?

-De obicei persoanele sceptice sunt cele care nu au testat, din acest motiv noi le propunem cel puțin o lună de testare, perioadă în care vor putea urmări rezultatele campaniei de promovare Google Adwords, vor descoperi că le crește nr. vizitatorilor pe site, nr. de înscrieri pe site și nr. de sunete. După această perioadă pot decid dacă merită să se promoveze prin acest canal sau nu. De obicei, dacă totul este ca la carte: un site bun, un produs bun, manageri de vânzări buni, clienții observă rezultatele.

-Ok, clienții vor spune, este eficient, dar cât de accesibil?

-Pentru antreprenorii începători este un canal foarte rapid de promovare, atâta timp cât se setează campaniile corect, site-ul lucrează perfect și are o conversie bună, în echipă sunt managerii de vânzări  profesionișticare răspund la sunetele potențialilor clienți atunci Google Adword este un canal rentabil, iar antreprenorul poate la fiecare campanie să reinvestească un anumit procent din profit în promovarea online. Am observant această tendință la companiile care au început promovarea online cu bugete de câteva sute de euro și au ajuns la câteva mii de euro, iar bugetele continuă să crească de la o lună la alta, pentru că profitul în companie crește și sunt convinși deja de eficiența Google Adwords.

Tudor Placinta

-Ce înseamnă astăzi pentru tine internetul?

Pentru mine internetul este totul. Începând de la pasiune, comunicare șimod de a câștiga bani, precum și activități zilnice pe care le fac online (plata servicii, cumpărare bilete sau găsirea unor nr. de telefon), pentru că se rezolva totul foarte rapid online. Astăzi internetule este inevitabil.

-După 3 ani de setare a campaniilor Google Adwords, ai decis să îi înveți pe cei interesați acest domeniu.De ce cât timp ești trainer?

-Inițial am început să fac prezentări pentru absolvenții Angry Business, fiind și eu absolvent. De la o prezentare la alta am decoperit că oamenii sunt interesați de acest domeniu, iar prezentarea mea era tot mai bine structurată astfel ca să răspundă la cît mai multe întrebări. Mai târziu am decis să lansez un curs pratic, care durează o lună și unde persoanele interesate pot învăța de la zero să seteze o campanie pe Google.

Tudor Placinta– Mulți au frică să-și spună secretele afacerii. Tu de ce ai decis să o faci?

Dacă eu cunosc, de ce să nu mă împart cu cunoștințele mele? Ce ține de concurență, nici o grijă, este loc pentru toți mai mult ca atât, cred că este chiar un beneficiu, deoarece muncim mai mult pentru a demonstra că suntem buni în ceea ce facem.
La moment în Moldova nu există o altă companie care să ofere asemenea cursuri de aceea a fost unul din motivele de ce l-am lansat. Asemenea cursuri prin care se popularizează domeniul și se cresc specialiști Google Adwords printre studenți, Google face prin universitățile mari din Romania de câțiva ani, iar la propunerea noastră să facă așa ceva și în Moldova, totul a rămas doar la nivel de discuție. Mai mult ca atât, cursul nostru este unul practic unde studenții pun în practică pe propriile campanii ceea arătam, direct la curs. Și desigur nu în ultimul rând faptul că sunt companii mici sau mijlocii care nu ar dori să plătească agențiilor să se ocupe de campaniilor lor Adwords și o pot face ei singuri, ceea ce de obicei fac majoritea doar că o fac greșit, iar după câteva luni de promovare pe Google costurile sunt tot mai mari, iar rezultatele tot mai puține.

-Cine sunt persoanele interesate de acest curs?

Inițial ne-am gândit că acest curs este pentru tineri studenți, dar am înțeles între timp sunt mai interesate companiile mici și medii sau persoanele din departamentele de marketing din companiile mari, care își doresc să cunoască domeniul.

Tudor Placinta-Deși putem să ne programăm singuri campaniile de promovare pe Google Adwords, de ce trebuie să recurgem la ajutorul unui specialist?

-O campanie Google Adwords nu este compusă doar din setarea campaniilor și aștepți să te sune clienții.  Trebuie să-i dedici mimin 10-20 min o dată la 2-3 zile timp pentru a studia ce se întâmplă cu acea campanie, ce au căutat oamenii când au ajuns la tine pe site, pe ce site-uri apar banerele tale.Cu cât ai mai multe produse pe care le promovezi sau cu cât produsul/serviciul tău este mai căutat cu atât mai mult timp și mai des trebuie să îl dedici campaniilor Adwords în așa fel încât să îți asiguri eficiența investiției în Adwords. Atunci când nu-i acorzi timp și nu îi faci optimizările necesare, îi pierzi controlul costurilor, a eficienței iar în final rezultatele sunt tot mai slabe. În multe companii din Moldova, pentru a economisi bani, fie proprietarul afacerii, fie cineva din companie care are încă 20 de task-uri zilnice setează și cred că monitorizează campanile, dar în realitate mai mult pierd ca în final să creadă că Google Adwords nu este un canal bun de promovare.

Din acest motiv noi la curs oferim bazele corecte de setare a campaniilor Adwords, o direcție și sfaturile necesare pentru a obține o campanie de promovare corectă. Mai mult ca atât, pe toată perioada cursului, timp de o lună, noi oferim suport și răspunsuri la toate întrebările participanților, venim cu sugestii individuale pentru fiecare cont pe care îl setează participantul ca la finalul cursului să obțină rezultate cât mai bune.

Pentru mai multe informații accesați site-ul www.boomerang.md și pagina de Facebook  Școala Google Adwords – click aici.

Sursa: Everyday Journalism

Fotografă: Victoria Tihoniva