Lorand Soares Szasz: Unde majoritatea oamenilor renunță, acolo începe succesul

lorand soarezLorand Soares Szasz este un nume cunoscut atât în România, cât și în Republica Moldova. Periodic, la invitația ”EVENDA vine la Chișinău și le vorbește antreprenorilor despre vânzări, business și  despre cum îți poți crea o echipă bună. Ultimul său training a fost despre Marketingul cu rezultat, acolo unde au fost prezenți peste 200 de oameni interesați de acest subiect. N-am ezitat prea mult, am participat la training și i-am adresat și câteva întrebări atreprenorului român și trainerului Lorand Soares Szasz.

-Cum s-a schimbat cifra de afaceri din businessul tău din momentul în care ai conștientizat importanța marketingului și ai început să aplici o strategie?

Din momentul în care am deschis afacerea am înțeles că marketingul oarecum este motorul firmei, adică e ca și cum ai avea  o mașină foarte faină, dar dacă nu are motor, e in zadar, nu ai mașină. Marketingul a fost mereu foarte important pentru mine și în acest moment foarte multă lume mă admiră pentru faptul că  știu că am pornit de la zero și acum iată unde am ajuns. Vânzările firmei mele s-au dublat în fiecare an de când am deschis firma, tocmai pentru că punem mare accent pe partea de marketing.

Dacă există antreprenori care citesc acest interviu, vreau să le spun că fără marketing ei nu există, fără marketing oricât de bun ar fi produsul, n-o să facă nici pe jumătate pe cât ar putea să facă businessul lor. Marketingul este motorul companiei și m-aș bucura dacă asta ar înțelege cât mai mulți antreprenori, pentru că influențează radical businessul nostru. Există antreprenori care încă mai cred că marketingul e ceva rău, de ce să te lauzi, lasă-i pe alții să te laude, nu trebuie decât să faci o treabă bună și de calitate. Nu e adevărat. E foarte important să fii de calitate și oamenii să te recomande, dar asta este un mic punct din marketing. Marketingul este atât de vast, încăt trebuie să ne concentrăm mult mai mult pe asta.

-Cât de important este ca un brand să aibă o strategie de marketing?

Nu e vorba doar de o strategie în marketing. Eu strategia o văd ca și într-un concurs, dacă scopul tău într-un concurs este să ajungi din punctul A în punctul B și știi exact pe unde trebuie să mergi ca să ajungi acolo cât mai repede, înseamnă că ai o strategie. Dacă nu ai o strategie, atunci alergi în stânga și-n dreapta, ajungi la sfârșitul zilei și ești mort de oboseală, dar nu ai făcut nimic. Asta este diferența dintre o companie care are strategie și cea care nu are strategie. Practic vâslim în fiecare zi, suntem epuizați și nu avem rezultate. Cei care au o strategie foarte clară, știu exact în ce direcție merg, știu exact care sunt pașii următori, știu exact cine și ce face, când face și până când face. Strategia atât în marketing, cât și în vânzări, dar și în dezvoltarea businessului este esențială.lorand soarez

-Cum putem evita eșecul din campaniile de marketing?

-Cel mai important ar fi să deținem cunoștințe bune de marketing, pentru că sunt clienți care vin la mine să-mi spună că Lorand, fluturașii nu funcționează.  Am însă alți clienți care câștigă o groază de bani din fluturași. Totul depinde de cum faci acești fluturași. Respectiv primul pas este să dobândești cunoștințele necesare ca să nu faci greșeli în așa fel încât să ai eșec. Pentru mine eșecul este să cazi azi și mâine să nu te mai ridici, în rest sunt greșeli. E foarte ok să greșești în marketing, e foarte ok să pierzi bani în marketing, e foarte ok să ai campanii care nu funcționează, dar nu te opri, pentru că a fost o experiență din care ai învățat ceva. Eșecul este atunci când ai picat, nu te mai ridici și nici n-ai învățat nimic din asta. Marketingul este un domeniu unde totul se testează și se măsoară. Încercăm tot felul de lucruri și vedem ce funcționează și dacă găsim ceva ce funcționează, îl repetăm până nu mai funcționează.

-Marketingul înseamnă vânzare sau comunicare?

Marketingul nu are nicio treabă cu vânzarea. Marketingul precede vânzarea. Marketingul este felul în care tu te comunici către cei din exterior, chiar și cei din interior. Marketingul ușurează și pregătește vânzarea. Marketingul face ca vânzarea să fie frumoasă și ușoară. Vânzarea vine în urma unui marketing bine făcut. Dacă ai o strategie bună de martketing, s-ar putea întâmpla ca oamenii singuri să vină entuziasmați la tine și să cumpere fără ca tu să le vinzi. Marketingul, după părere mea, este mai important decât vânzarea.  Din păcate mulți se concentrează pe vânzări și se miră că nu au vânzări, dar uită că nu fac marketing.lorand soarez

-Cât de importantă este relația cu jurnaliștii în acest caz? Mai ales într-o perioadă în care presa vine cu propriile oferte de promovare care presupun anumite costuri. Ce facem, plătim presa pentru promovare sau gândim strategii de marketing prin care îi convingem să ne abordeze ei singuri?

Eu cred că ambele lucruri trebuie combinate. Avem în firma noastră o strategie de brand și PR care să ne expună cât mai bine în presă, dar e absolut normal ca și jurnaliștii trebuie să își plătească salariile. De ce? Pentru că dacă eu îi plătesc, ei înseamnă că pot să publice mai mult, dacă ei publică mai mult, înseamnă că este o expunere mai bună. Deci e un cerc, care oarecum ne ajută să creștem. Eu aș combina strategia de a obține PR gratuit, dar în același timp, atunci când simt nevoia, când simt că aduce valoare, atunci să fiu dispus să și plătesc. Trebuie să înțelegem că în lume lucrurile funcționează așa: primești valoare, răsplătești cu bani sau cu altceva. Și dacă noi facem acest lucru, cerem bani de la clienții noștri, mie mi se pare normal ca și jurnalistul să ceară pentru munca lui.lorand soarez

-Care este cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o din afacerea ta?

Unde majoritatea oamenilor renunță, acolo începe succesul oamenilor de succes. Mi s-a întâmplat de 2 ori în businessul meu să fiu la pas de renunțare și citatul acesta mi s-a întors în minte și am zis, dacă aici majoritatea s-ar fi oprit, eu trebuie să merg mai departe și să fac un pas. Am făcut pasul respectiv, care m-a ajutat să fiu acolo unde sunt astăzi.

Autoare: Victoria Ungureanu

Sursa foto: Evenda

Sursa: Everyday Journalism