EVERYDAY STORIES SPECIAL Special

Marina Lelenco – dansatoarea de Belly Dance despre diversificarea și farmecul dansului oriental

Ea este una dintre cele mai iscusite dansatoare de Belly dance din Moldova și adună în jurul ei tot mai mulți adepți ai acestui stil de dans. Aceasta se datorează efortului sistematic, participării active la concursuri și festivaluri internaționale la care a și devenit câștigătoare. 11 ani de muncă o remarcă ca dansatoare profesionistă și talentată. Tenace și încrezătoare Marina Lelenco, a participat la show-ul  teatral de talie mondială la Hollywood. Deși, este absolventa facultății de Arhitectură și Urbanism, energia înflăcărată a determinat-o să se regăsească în dans. În studioul său „Almas” , cu multă răbdare și dăruire, își asumă rolul de pedagogă de dans, terapeută cu studii în Psihologie și Psihoterapie, instructoră de yoga. Cum a reușit să scoată la iveală  utilitatea practicilor suplimentare în dans, despre simbolistica și tendințele actuale ale dansului oriental, precum și cum te ajută el sa depășești complexele, ne spune Marina Lelenco în interviul de mai jos.

-Faci dans oriental de 11 ani. Cum ai întâlnit această formă de artă?

 -Atunci eram studentă la Arhitectură și Urbanism. Odată am văzut un show de dans oriental care m-a impresionat enorm. Mi-am spus că trebuie neapărat să încerc. Am căutat cursuri de dans și la scurt timp le-am găsit prin intermediul unor anunțuri. Așa din dorință și interes, dansul mi-a devenit un hobby și mă fascina tot mai mult. Eram cursul 3 la facultate, pe măsură ce tot mă apropiam de finalizare, am ajuns la o dilemă ce să fac în continuare, căci tot mai mult îmi plăcea dansul și mai puțin arhitectura. Așa cred că a fost să fie. Sunt o persoană temperamentală, așadar trebuie mereu să-mi canalizez enegia asupra la ceva. Nu este genul meu să stau timp îndelungat  în poziție statică, la calculator, să mă ocup cu lucrurile fixe, să lucrez asupra detaliilor. Eu trebuie mereu să fiu în acțiune, pentru că de altfel mă plictisesc și obosesc. Și dansul este exact ceea ce mă reprezintă.

-Cum te-a schimbat dansul ca om, ca femeie?

-Având trăsături de caracter mai mult sau mai puțin masculine, dansul a devenit pentru mine o polaritate, m-a determinat  să dezvolt în mine feminitatea. Ca dansatoare și totodată pedagogă, trebuie să fii răbdătoare, pentru elevii tăi ești ca o mamă. Multe femei vin cu probleme și tu trebuie să le ajuți, să le consiliezi. Asta presupune multă muncă, trebuie să îți asumi rolul de terapeut, mamă, psiholog, trebuie să emani iubire, empatie, înțelegere.

– Fiind dansatoare profesionistă ai și deschis propriul Studiou de Dans Oriental „Almas”. Cum de obicei decurge ora de dans ?

– Eu personal ca instructoră de yoga am început să adaug în practica mea exerciții de yoga pentru flexibilizare. Multe dintre femei sunt foarte încătușate, părțile corpului sunt blocate, îndeosebi partea de sus a spatelui, pieptul, partea lombară. În cazul dat, nu sunt suficiente doar elementele de dans oriental, e necesară în primul rând dezvoltarea mobilității articulare și  flexibilității musculare cu scopul de a mări amplitudinea mișcării. Astfel, am ajuns la concluzia că totul se face treptat, cu multă răbdare. De la puțin la mai mult și atunci femeile pe parcurs, ca niște butoane de flori ce își desfac petalele grațios, devin mai răsfățate.

– Combini yoga cu dansul și psihoterapia. Cum au devenit ele practici inseparabile ?

-În cazul meu, au devenit inseparabile, cu un puternic efect terapeutic. Această opțiune s-a datorat în primul rând învățătorului  meu de yoga. El este psihoterapeut și mi-a explicat un lucru esențial, raportul psihicului cu bolile somatice, ceea ce se numește psihosomatică. Deci psihicul influențează somaticul, și somaticul influențează psihicul. Pentru că iarăși,  când vine o femeie încătușată nu poți să o impui să facă anumite exerciții de dans dacă ea nu poate. Deseori blocajele psihosomatice s-au acumulat de ani de zile. Dacă ești profesionist în ceea ce faci, poți să recurgi la o gamă mai largă de instrumente pentru un rezultat eficient.

– Iar meditația? Ea este indispensabilă și în dans?

– Meditația nu este o stare de euforie, conexiune cu Dumnezeu, cu cosmosul cum cred majoritatea. Ea trebuie privită mult mai simplu. Este o stare calmă când tu ești întru totul concentrat la starea ta lăuntrică, la respirație. Și gândurile treptat dispar. Acest proces poate fi realizat în viața de zi cu zi când mergi, mănânci, privești în jur, dansezi. Atunci conservezi energia  si poți să o utilizezi cu mai mare spor. Meditația poate fi atât pasivă, cât și activă, ca în dans. Eu mereu le spun fetelor să fie întru totul în dans, astfel sporește eficacitatea și plăcerea. Ce îți dă meditația?  Concentrare mai bună, stare emoțională echilibrată, liniște și armonie. Meditația este igiena sufletească, curățarea de gânduri nocive și scăpare de stres.

– În luna martie ai participat la un show de talie mondială BellyDance Evolution Tour. Care sunt lucrurile pe care le-ai redescoperit în tine prin intermediul acestei experiențe?

– Da, este vorba despre un show teatral de la Hollywood pentru care am trecut un casting acerb. A fost o oportunitate și bucurie să cunosc noi oameni, noi talente.  M-a frapat  modul în care ei lucrează. Organizarea este atât de bine pusă la punct, cee ce m-a învățat ca pedagog foarte mult. A fost o lecție extraordinară, nu mai zic de nemaipomenita plăcere cu care am evoluat în așa colectiv. Acest concurs m-a dezvoltat ca personalitate, mi-a întărit voința.

– Dansul oriental este benefic în depășirea inhibițiilor. De câte lecții are nevoie o clientă pentru a se debarasa totală de complexe?

De la caz la caz, cineva poate avea nevoie de 3 luni, cineva de un an.  Fiecare femeie își dezvoltă abilitățile în mod diferit și se adaptează diferit. Cu cât este mai flexibilă conștiința femeii, cu atât mai ușor se învață și asimilează. Este absolut normal, cu cât mai devreme începi să te ocupi cu dansul oriental, ai mai multe șanse să te perfecționezi în tempou mai rapid, deși în practica mea sunt femei de diverite vârste. Dorința este cea mai importantă. Nu  am văzut niciodată o femeie care  a vrut, dar nu a putut. Dacă vrei, înveți. Ceea ce ține de descătușare, depinde la cât de adâncită  este problema. Emoțiile negative deseori se acumulează la nivelul organelor interne și e nevoie de foarte multe exerciții și consiliere psihologică. Recomandarea mea este să se ocupe cel puțin 3 ori pe săptâmână pâna la un rezultat și desigur, să știe bine ce vor să obțină de la curs.

-Ce își doresc femeile de la curs în cele mai dese cazuri?

– Pentru multe femei dansul este un hobby, ele vin să se descătușeze, să se degajeze, dar și o modalitate de autoîmplinire. Dansul devine o sărbătoare de exprimare a sexualității și le oferă starea în care se simt senzuale, frumoase, libere și sigure pe sine.

– Ce semnifică feminitatea pentru tine ?

-Feminitatea reprezintă capacitatea femeii de a iubi, a dărui. Este atunci când femeia își dezvoltă conștiința și realizează echilibrul interior între corp, suflet  și minte. Dacă acestea sunt în armonie atunci și femeia se simte împlinită și lumea o abordează altfel. Dansul este doar una din tehnici care ne poate ajuta să atingem obiectivul  dat. Corpul întotdeauna reflectă starea psihologică. Când lucrezi în dans dezvolți corpul, totodată îmbunătățești starea lăuntrică. La fel e când îți programezi creierul într-o lumină pozitivă, starea fizică se modifică. Dacă vii la dansuri și corpul nu se adaptează o perioadă îndelungată de timp, este lipsit de mobilitate, atunci ceva nu e în regulă la nivel de conștiință.

– Împărtășește-ne despre mișcările de baza ale acestui tip de dans. Care este simbolistica lor orientală ?

– Nu există encicopedie specială în care să fie indicat semnificația fiecărei mișcări. Am studiat de la bun început și continuu să studiez această întrebare, fapt pentru care merg la tot felul de workshop-uri. În general mișcările de bază în dansul oriental contemporan precum ondulațiile (verticale, orizontale), rotiri, ridicări sau coborâri de șolduri, mișcări circulare – sunt împrumutate din salsa braziliană, flamenco, dansul tradițional indian. Multe din istoria unor mișcări s-a pierdut. Altele s-au adăugat, s-au remodificat în rezultatul improvizării și imaginației. Nimic nu este strict. Dansatorii profesioniști nu se supun regulilor. Și eu le spun fetelor să nu se conducă de tehnici sau o combinație coregrafică, care trebuie deprinse, totul ține de felul în care simt în manieră proprie de interpretare, pentru că regulile  pot face cap pătrat. Astfel aduci un aport al tău în dans, îl faci deosebit.

– Cum este perceput dansul oriental în Moldova?

– Spre bucuria mea în Moldova nu există stereotipuri, judecată, strictețe pe seama dansului oriental. Lumea se uită la asta lejer și dacă poți face cu profesionalism și carismă, întotdeauna va rămâne frapată. Alta e că acest tip de dans este destul de solicitat la noi la serate, petreceri corporative, nunți și nu este considerat vulgar. Bine, depinde de dansatoare.

-Există tendințe actuale în Belly dance ?

-Dansul oriental a evoluat și este pus pe scenă în rând cu alte stiluri apreciate, precum baletul. Multe ce se schimbă în el, maniera de interpretare, costumația, atitudinea dansatorilor. Rusoaicele spre exemplu în ultimii 15 ani au venit cu o nouă suflare asupra dansului, ele l-au reîmbogățit cu elemente din coregrafia clasică. Stilul lor se deosebește de cel al interpretelor arabe prin dinamică, vivacitate. A apărut și belly dance chinezesc, în care se include ceva și din tehnica lor de dans. La urmă iese ceva poate mai puțin comun cu dansul oriental, dar ceva frumos.

-Ce te ajută să-ți atingi scopurile și să devii mai bună?

-Persistența, regularitatea și răbdarea – cea mai simplă și eficientă rețetă. În doze mari duce la anxietate. În doze mici – la nereușite.

Reporteră: Cristina Anghel

Sursa: Everyday Journalism

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*