Migrația prin ochii Anastasiei Rusu – angajata unei agenții de publicitate top 3 în lume

Anastasia Rusu

A plecat de acasă în căutarea oportunităților și al multiculturalismului, pe care le poate descoperi departe de țară. Anastasia Rusu este o tânără care știe ce înseamnă să obții succes într-o țară cum e Germania. În prezent este angajată la o agenție de publicitate, top 3 în lume. Însă, până a ajunge aici, tânără a trebuit să trăiască multe experiențe, căutări și dezamăgiri. Astăzi, din acest interviu obții doza maximă de motivație, dacă cumva te-ai gândit și tu să migrezi.

-Cum ai obținut bursa DAAD pentru masterat și ce presupun aceste studii?

-Niciodată nu m-am gândit să aplic la o bursă. Eram mulțumită de stilul meu de viață, facultatea de economie de la USM și în planurile mele de viitor nu se prevedea o posibilă plecare din țară. Fiind “naivă”, credeam că statutul și situația financiară sunt unicele lucruri care mă pot face fericită și  împlinită. Viața însă, a luat  o altă întorsătură, când am intrat în lumea AIESEC și am început să cunosc lumea de după granițele țării. Primele contacte cu străinătatea au fost prin intermediul schimburilor de experiențe oferite de AIESEC. Am înțeles că vreau să mă dezvolt profesional, educațional și personal într-o țară cu valori culturale și posibiltăți de creștere mai puternice decât în propria mea țară.

Am aplicat la toate bursele posibile și la un moment dat am crezut că nu mai am șanse, apoi am descoperit posibilitatea de a obține bursa DAAD. Procesul e obișnuit: aplicarea online,  scrisoarea de motivație, certificate, premii și orice îți poate oferi un avantaj față de “concurenți”.  După 3-4 luni de așteptare am primit invitația pentru interviul cu comisia de selecționare din Germania. La interviu au fost multe întrebări, pe care nu le-am răspuns și multe momente în care voiam să părăsesc sala, pentru că persoană de alături era mult mai pregătită și avea un plan pentru orice situație. Eu, însă, nu știam pentru ce îmi vor fi de folos studiile obținute. Știam că vreau să cresc ca personalitate și că am nevoie de posibilitatea aceasta mai mult ca alții. Motivația de a studia și de a cunoaște o cultură nouă m-au ajutat să obțin bursa. Peste trei luni am primit confirmarea, deci, aveam tot atâtea luni la dispoziție să obțin un loc la o facultate din Germania, pentru că bursa nu îmi oferea și înmatricularea la o universitate, ci doar mă ajuta să-mi împlinesc visurile susținându-mă financiar și legal pe teritoriul acestei țări.

anastasia rusu

-De ce acte ai nevoie pentru înmatricularea la o universitate în Germania?

-Pentru înmatriculare la o universitate din Germania ai nevoie de testul TOEFL, GMAT, scrisori de recomandare de la profesori,  performanțe educaționale și pro-activitate. Confirmarea bursei nu îți oferă nici un avantaj.  Ceva de genul “arată că ai meritat respectul și încrederea oferită de către comisia de înmatriculare”.

Am primit peste 10 refuzuri, dar universitatea din Schmalkalden  (Thueringen) a fost cea care mi-a schimbat viața. Programul presupunea 2 ani de studii în Germania și un program de MBA în străinătate. Am aplicat pentru Barcelona și după 2 ani și jumătate am absolvit cu două diplome de master și multe uși deschise în viitor.

Programul în general, nu e complicat: frecvență liberă, nici un test sau verificare până la sesiune. Ei presupun că tinerii aleg rațional programul de masterat și instituția un are niciun interes să te oblige sau să te ajute să o termini.  O rată de absolvire de 40-50% e normală.

anastazia rusu

-Cât de mult te-au ajutat studiile să obtii job-ul la una dintre top advertising agencies din lume? Cum ai obținut job-ul și cât de greu a fost?

 –Nu e ușor, dar cu experiența studiilor din Moldova nu ai șanse să obții un job în Germania. Chiar și masteratul din Germania nu îți oferă siguranța pe piața muncii. Am făcut două stagii de practică în domeniul marketing-lui în timpul studiilor și am investit foarte mult timp în procesul de aplicare. Prima încercare a fost în limba engleză, unde nu am primit nici un răspuns de la multe companii. E complicat să te angajezi la un job competitiv neștiind limba germană și neavând experiență pe piața germană. Procesul de aplicare a durat aproape un an. Peste 200 refuzuri, 30 interviuri și peste 10 assessment centers.  Eram deja gata să mă întorc acasă, dar am primit invitație la un assessment center pentru o poziție la care am aplicat cu 7 luni în urmă. După 2 zile de team-group work, prezentări și interviuri, agenția a ales 6 candidați din cei 400 prezenți. Pe ultimii 100 de metri de răbdare, am fost acceptată la Publicis Groupe. O agenție în top 3 agenții de publicitate și media din lume.

anastasia rusuȘtiu că germanii sunt un pic mai sceptici față de migranți. Cum te-ai integrat? Ce a fost cel mai dificil?

-Cel mai dificil a fost să mă obișnuiesc cu regulile referitor la sortarea gunoiului, cu programul de lucru al magazinelor, mâncarea și calitatea produselor, ploile permanente și termenii lungi pentru programarea la un medic. Nu aș putea zice că am avut probleme de integrare. Germanii te acceptă, dacă dorești să te integrezi în societate și să trăiești după principiile țării. Primul pas de integrare e să cunoști limba germană. În Schmalkalden, de exemplu, nu cred că aș putea să fac față fără să cunosc limba germană, deoarece orașul e foarte mic și oamenii nu au interese de a învăța limba engleză. În orașe mari, precum Berlin sau Frankfurt e posibil să supraviețuiești și să îți găsești un loc de muncă cunoscând doar engleza.

În München- un oraș mare cu o istorie aparte, e mai complicat să te integrezi, deoarece germanii nativi sunt mândri de cultura  lor și încearcă să păstreze identitatea culturală.  Adaptarea mea a început după studii, când m-am ciocnit cu viața reală precum, concurența pentru un post de muncă, impozite, facturi, contracte, etc. Mi-a luat ceva timp să mă adaptez, însă, chiar și după 5 ani, recunosc, sunt momente când mă simt ca un proaspăt venit, deoarece sunt situații pe care nu le înțeleg. Germanii, după părerea mea, sunt cu toții într-o oarecare măsură avocați din copilărie. Ei își cunosc drepturile și posibilitățile. Ei cer de la stat  sau de la întreprindere ceea ce li se cuvine. Ei se apreciază și nu au frica de a-și expune părerea direct. Cred că, anume acest atu ne lipsește nouă. În mare parte, acceptăm lucrurile așa cum sunt, având frica de a fi concediați, judecați de societate sau familie, etc.

În Germania învăț să mă apreciez și să îmi apăr drepturile. Un exemplu foarte simplu: achitând serviciile pentru menținerea casei, am dreptul să sun pentru fiecare detaliu precum, o pată pe perete, o ușă care scârțâie, pregătirea geamurilor pentru iarnă, și să cer ca aceste servicii să fie îndeplinite. Desigur, ca orice moldovean sunt obișnuită să fac lucrurile singură, dar, încă lucrez la capitolul dat. În general, cred că moldovenii sunt cu mult mai bine pregătiți pentru viața de zi cu zi. Noi nu așteptăm să fim ajutați de către stat. Noi ne găsim drumul în viață de sine stătător și, cred că anume această calitate ne deosebește de europeni și ne facilitează procesul de integrare.

anastasia rusu

-Limba germană? Mi se pare o limbă foarte greu de studiat. Cum ai reușit să o înveți?

-Sunt încă în proces de perfecționare. Deși, de doi ani lucrez în limba germană, recunosc că nu mă simt sigură pe mine în ceea ce privește comunicarea de afaceri. E o limbă cu foarte multe dialecte și nu fiecare ia în considerare că tu nu ești în stare să le deosebești. Am început de la cursurile oferite de către  DAAD la Goethe Institut în Göttingen, apoi am auzit de programele finanțate de către stat pentru perfecționarea limbii germane și pregătirea tinerilor de integrare pe piața muncii.  Zilnic, îmi rezervam aproximativ câte 4-5 ore pentru studierea limbii germane. În plus mai făceam și cursuri de comunicare prin skype. Sunt mulți profesori care oferă cursuri pe skype. Această metodă a fost cea mai efectivă, deoarece doar cu gramatica studiată la cursuri nu puteam să ajung departe. Un avantaj mare îl are și viața zilnică în mediul dat. Începi să practici limba germană chiar din prima zi în Germania. Germana e o limbă greu de studiat, dar să fiu sinceră, nu e mai dificilă ca româna sau rusa și atunci când te obișnuiești cu ea, nu mai pare atât de dură și rece.

anastasia rusu

-Ce îți place cel mai mult în Germania și în noua ta viața pe care ți-o construiești acolo?

– Libertatea în exprimare și comportament

-Tendința de a învăța mereu ceva nou. Germanii nu se opresc la studiile de facultate. Sunt mereu gata să se reprofileze și să investească în cunoștințe.

– Părerea omului este auzită

– Interesul pentru artă, cultură, natură, călătorii, aventuri, etc.

– Importanța timpului liber. În weekend familiile încearcă să petreacă cât mai mult timp împreună, făcând o plimbare sau o tură cu bicicleta, vizitând o locație nouă, citind o carte interesantă sau orice altă ocupație care apropie membrii familiei și le oferă posibilitatea de a uita de rutina zilnică. O tradiție care mă fascinează e brunch-ul de duminică. Rudele se întâlnesc la un pahar de vorbă, servesc micul dejun împreună cu o cupă de șampanie. Ei apreciază momentele petrecute în sânul familiei. Nu își planifică pentru tot weekend-ul curățenie generală, conservații sau cumpărături și pregătirea de iarnă. Ei se bucură de weekend și de timpul liber pe care îl au.

– Maturitatea cu care educă copiii. Odată ce ai devenit adult trebuie să fii responsabil de propria ta viață. Copiii sunt mereu bine veniți și așteptați în familie, dar fiecare trebuie să își construiască propria viață. În mare parte, copiii părăsesc casa părintească la 16-18 ani. Își găsesc un lucru pe care îl combină cu studiile și în weekend petrec timpul cu părinții.

– Flexibiltatea geografică. Germanii nu se grăbesc să-și cumpere un apartament și să își petreacă toată viața într-o singură locație. În funcție de posibilitățile profesionale, aceștia sunt mereu pregătiți să își împacheteze viața într-o valiză și să înceapă totul de la zero.

nas

-Te gândești la perspectiva de a… reveni cândva acasă? Ce te-ar face să revii în Moldova?

-În prezent, nu am planuri de a mă stabili într-o țară anumită. Pe mine mă motivează oportunitățile de muncă oferite și de cultura țării. Nu neg că într-o zi aș putea reveni în Moldova, însă, acest fapt nu se va întâmpla în viitorul apropiat. Îmi este dor de familie, prieteni și de căldura casei, de asta revin aici de două ori pe an în timpul concediului. Anul viitor planific să părăsesc Germania pentru a începe o nouă viață alături de o persoană dragă. Următoarea destinație nu o destăinui până în momentul în care totul este pregătit de plecare. Nu țara și calitatea drumurilor te face să alegi o țară anume, ci emoțiile și dorința de a crește, care te macină zi de zi.

Știu că plecarea din Moldova este văzută ca un fapt negativ, însă eu am plecat din Moldova nu pentru că nu mă simțeam împlinită acasă, ci pentru că eu nu pot să mă stabilesc pe o perioadă îndelungată într-o țară. În Moldova am trăit 10 ani și sunt recunoscătoare pentru educația și valorile obținute acasă, însă pe mine mă atrage dorința de a călători și de a vedea și a trăi în culturi diferite.

cultura

-Care sunt cele 3 lucruri pe care trebuie să le învețe moldovenii de la germani pentru a deveni o țară dezvoltată economic, așa cum e Germania?

–  Deși e banal, dar primul lucru ar fi combaterea corupției.

– Investiții în industria țării și ameliorarea relațiilor cu țările apropiate.

–  Dorința oamenilor de a aduce beneficii țării și nu doar câștiguri personale. Gândim uneori prea îngust. „Dacă eu dau de la mine, oricum nu o să se schimbe nimic în țară” e fraza pe care am auzit-o des, fiind acasă. Dacă măcar jumătate din oameni ar înceta să judece în așa fel, țara și reputația acesteia ar putea să devină una mult mai bună.

-Ce mesaj ai pentru tinerii care își doresc un viitor profesional de succes într-o țară europeană?

-„Don’t wait. The time will never be just right” (N.H.)

Succesul poate fi obținut indiferent de poziția geografică dacă este dorință și motivație.

Foto: din arhiva personală

Sursa: Everyday Journalism