Nathaniel Kovalschi, fashion jurnalistul SAKS Magazine despre contrastele din moda autohtonă

Nathaniel KovalschiNathaniel Kovalschi  și-a construit o identiate unică și iese foarte ușor în evidență din mulțime. Domeniul său de activitate este legat de fashion, modă, creativitate și jurnalism. Așa a reușit să fondeze, alături de alți tineri, site-ul SAKS Magazine – o revistă online despre modă și artă. Activ din fire și mereu creativ, Nathaniel a reușit să se lanseze nu numai pe piața din Moldova cu proiecte destinate societății, ci și peste hotarele ei, colaborând cu cele mai mari reviste de modă, cum ar fi Vogue. În acest interviu am abordat toate aceste subiecte, astfel veți afla cum și de ce trebuie să ai un stil vestimentar, ce rol au culorile din garderoba noastră și cât de greu sau ușor este să fii original și inovator în societatea noastră.

– Nathaniel, povestește-ne despre începutul activității tale ca fondator, stilist și jurnalist în cadrul proiectului SAKS Magazine?

Proiectul SAKS Magazine a apărut atunci când împreună cu câțiva colegi lucram la un portal media de la noi, la fel legat de fashion. În urma unui conflict am plecat de acolo și fiind tineri și ambițioși am decis să fondăm ceva autentic, care să ne reprezinte. Toți eram diferiți – cineva era bun în gastronomie, cineva în Social Media, cineva în fashion sau travel. Așa pe site-ul SAKS Magazine au apărut 5 categorii, iar eu mă ocupam de fashion și artă. Cu timpul mulți au plecat din echipă – am rămas doar eu și o fată din echipa noastră inițială și continuăm experiența frumoasă de a scrie despre modă și artă, doar că am decis să ne mai ocupăm și de evenimente și campanii fashion pentru designerii autohtoni.

Nathaniel Kovalschi

– SAKS Magazine este caracterizată ca o revistă despre modă și artă… cât de apropiate sunt acestea două?

Nu întotdeauna moda este o artă, pentru că ea poate fi comercială. Desigur există opere de artă care costă scump și sunt foarte vândute, pentru că transmit un mesaj. Astfel, moda care combină arta este la fel de scumpă – ca exemplu îl aduc pe Alexander McQueen care făcea modă combinată cu artă, fiind unul din cei mai preferați designeri.  Noi am ales să promovăm moda și arta, pentru că ne reprezintă și e ceea ce iubim.         

– Combini jurnalismul cu fashion-ul… Cât de de dezvoltată este această legătură la noi și ce posibilități oferă ea?

La noi fashion-jurnalismul abia se dezvoltă, însă peste hotare sunt foarte multe reviste de modă care sunt de top în toată lumea. Noi, jurnaliștii, lansăm în presă tendințele vestimentare, învățăm oamenii cum să se îmbrace stilat. Cu toate acestea, noi nu încercăm să impunem părerea noastră publicului, noi doar încercăm să le arătăm un model. Oamenii ne citesc, învață și se conduc uneori după noi.

Nathaniel Kovalschi

– Unul din scopurile proiectului SAKS este dezvoltarea creativității în societatea noastră… cum ar putea arăta aceasta în viziunea ta?

În primul rând mai mulți oameni stilați pe stradă, oameni care își trăiesc viața din plin. Creativitatea este foarte importantă în orice, chiar și în business, pentru că cu cât ești mai diferit, cu atât ești mai ușor de vândut. Din punct de vedere vestimentar, creativitatea ne ajută să transmitem mesaje.

– Care sunt obiectivele pe care le urmărești prin evenimentele organizate pentru artiștii autohtoni și cine sunt aceștia?

Prin evenimentele organizate de noi, vrem să întrunim cât mai mulți artiști și să creăm o comunitate de artiști. Nu vorbesc despre artiști în muzică sau în arta vizuală, ci de cineva care ne-ar putea reprezenta ca țară. Am creat și o pagină pe Facebook – Local Artists SAKS Magazine, unde am adunat peste 400 de artiști locali – oameni care fac ceva interesant, dar nu sunt văzuți de public. La întrunirile organizate de noi avem scopul de a-i promova și de a-i face cunoscuți atât la noi, cât și în România.

Nathaniel Kovalschi

 – Povestește-ne despre colaborările cu interpreții de peste hotare… se diferă stilul lor de al nostru?

– Colaborez mult cu piața română și italiană ceea ce este foarte interesant, pentru că acolo oamenii sunt diferiți, iar datorită pieței mult mai dezvoltate, poți da frâu liber imaginației. Lucrând cu mai mulți interpreți din România cu care facem styling, pot spune că și noi avem interpreți talentați, dar ei nu vor să iasă din zona lor de confort și să se evidențieze. În România lucrurile stau altfel, acolo cu cât mai diferit ești, cu atât mai bine ești văzut de public.

– Cum ai caracteriza conceptul de modă față de cel al tendințelor?

Moda rămâne ca formă, culori, dar tendințele se schimbă. Tendința e o chestie de moment, care poate să dispară chiar a doua zi.

Nathaniel Kovalschi

– Care este rolul studiilor în domeniul fashion, sunt acestea importante sau mai mult predomină talentul?

Oamenii din fashion, cred eu, au talentul din copilărie de a face asta. Cunosc mulți styliști cu studii peste hotare și care au învățat mult în domeniu, însă nu fac calitatea pe care ar trebui să o facă. Atâta timp cât nu vezi corect stilistic cum ar arăta imaginea vizuală a înfățișării, nu poți face styling. În acest domeniu se pune accent foarte mult pe talent, adică studiile nu îți asigură șanse.

Nathaniel Kovalschi

 

– Care au fost pașii spre dezvoltarea propriului conceptului de fashion la noi în țară?

– Sincer, la noi în țară e mai ușor să te dezvolți pe această cale, pentru că piața și publicul e mic, de aceea devii renumit rapid. Peste hotare există concurență și ca să ajungi acolo trebuie să fii mega-talentat, plus diferit de toți. La noi e mult mai ușor să fii diferit – e destul să te îmbraci altfel decât toți sau să-ți vopsești părul și toată lumea te va cunoaște. Plus la toate la noi persistă birocrația și cu cât mai mulți cunoșcuți în domeniu ai, cu atât mai repede te dezvolți. Așa am făcut mult voluntariat și am cunoscut mulți designeri, fotografi, cu care am realizat proiecte interesante și deosebite care au prins la public. Deci, am făcut ceva ce până acum la noi nu se făcea, însă care peste hotarele țării era deja demult practicat.

– Ce poate povesti stilul unei vestimentații despre persoana care o poartă?

Aici un rol major îl joacă culorile, pentru că inconștient, atunci când ne îmbrăcăm dimineața într-o anumită culoare, aceasta ne reflectă dispoziția și transmite un oarecare mesaj celor din jur. Am realizat chiar și un studiu care a arătat că oamenii de la noi, majoritatea, se îmbracă în negru, bej sau albastru-închis, ceea ce demonstrează că oamenii de la noi nu doresc să iasă în evidență îmbrăcând culori vii, cum ar fi galben, verde sau roșu.

Nathaniel Kovalschi

Nathaniel Kovalschi

– Ce trebuie să urmărim în primul rând pentru a ne crea un stil vestimentar unic?

Să purtăm ceea ce ne caracterizează pe noi. Spre exemplu, eu iubesc să port broșe, inele și asta mă face să am un look personal. Tendințele nu sunt cele care vă vor ajuta să aveți un stil, pentru că ele sunt mereu în schimbare, dar unele din ele pot fi adoptate la propriul stil dacă vă place și simțiți că vi se potrivește.

– Cât de apropiați sunt moldovenii de fashion?

Publicul nostru încă este sceptic, limitat în gândire. Am observat că de multe ori asta se datorează factorului economic, care ne limitează mult. La noi oamenii trăiesc pentru societate, care dictează reguli dure și limitate, pe când spre exemplu, în România, oamenii își trăiesc viața așa cum își doresc. Totuși, există deja tendința de a face ceva diferit și la noi – apar mulți interpreți, designeri, care devin concurenți pe piață și astfel apare o diferențiere printre publicul nostru care începe să trăiască pentru el. Așa în societatea noastră urbană apar tot mai multe activități și scopuri interesante care arată că există o tendință de dezvoltare.

Nathaniel Kovalschi

– Cum vezi, industria fashion din Moldova peste câțiva ani? La ce aspecte mai trebuie să lucrăm?

După mine, mai avem de lucrat la educația publicului. Atâta timp cât vom educa publicul, designerii noștri vor avea unde crește, pentru că acum mulți dintre ei se conformează preferințelor publicului pentru a putea vinde. La fel trebuie să promovăm cu ajutorul oamenilor publici, faptul de a se îmbrăca stilat, de a fi diferit și de a cumpăra ceva autohton printre oamenii noștri. Asta va servi ca o schimbare radicală pentru societatea noastră.

– Ce părere ai vizavi de celebra afirmație – moda trece, hainele rămân?

Trec tendințele, nu moda. Da, hainele rămân într-o oarecare măsură în modă, pentru că mereu se revine la tendințele anilor trecuți. În fiecare an, revine ceva din moda care a fost acum 20 – 50 de ani în urmă, doar că sunt mici modificări – se adaugă noi forme, noi nuanțe de culori, dar stilul hainei rămâne.

_95A4731_s7

Reporteră: Axenia Samocrainaia

Foto: din arhiva personală

Sursa: Everyday Journalism