Otilia Drăguțanu despre calitatea și experiența celor 16 ani de business//INTERVIU

În mediul de afaceri este considerată un adevărat lider, dovadă fiind compania pe care o conduce, dar și proiectele în care se implică foarte activ. Cum e să ai un business în Moldova, de ce are nevoie o femeie pentru a avea succes în domeniul în care activează, ce presupune munca în echipă, am discutat cu Otilia Drăguțanu, directoarea Companiei Berlizzo Group și președinta Asociației Femeilor Antreprenoare din Moldova.

-Otilia, noțiunea de succes poate fi definită într-un mod absolut? De ce are nevoie o femeie ca să se bucure de succes?

-Succesul este o noțiune relativă, fiecare o înțelege în mod diferit. Așa că nu vă pot spune de ce are nevoie o femeie pentru a atinge succesul, așa cum îl înțelege ea. Mai degrabă o să vă povestesc care a fost experiența mea și ce m-a ajutat pe mine să ajung aici. Am creat compania acum șaisprezece ani, inițial doar cu servicii de traducere, însă între timp am evoluat și am crescut într-o companie care oferă un spectru divers de servicii. Cu fiecare an, încercăm să ne dezvoltăm și să atingem acel nivel de care să fim mulțumiți și cu care să ne putem mândri. Totul a început de la o viziune a mea, de la un vis, pe care m-am decis să îl urmez și să nu mă opresc până nu îl ating. Iar pentru a atinge un scop trebuie să fii pasionat de ceea ce faci, să depui eforturi și să te dedici în fiecare zi cauzei tale. Un om însă are capacități fizice limitate, el nu le poate face pe toate singur, așa că mai contează și să te înconjori de oameni care-ți împărtășesc viziunea și care pășesc cu tine în același ritm și în aceeași direcție. Dar, cel mai important lucru este să nu încetezi niciodată să înveți – ”cât trăim, învățăm”.

-Din 2001, deții compania Berlizzo Group. De ce calități trebuie să dispună o femeie pentru a-și întemeia o afacere?

-Afacerea funcționează după anumite reguli și principii care rămân aceleași indiferent de țara în care muncești. Succesul unei afaceri nu depinde atât de loc, ci mai degrabă de ceea ce face antreprenorul și echipa sa în fiecare zi. Munca și perseverența, asumarea anumitor riscuri, capacitatea de a te descurca în orice situație, aceștia sunt factorii care determină reușita în business.

-În calitate de femeie de afaceri, ai experiență în business training. Ce calități trebuie să aibă un trainer?

-Business training-urile sunt o pasiune a mea. Îmi place să am ocazia de a transmite și altor persoane ceea ce am învățat în toți acești ani și să văd că le este de ajutor. Cu câțiva ani în urmă am decis să devin nu doar un trainer pasionat, dar și unul cu diploma. Un trainer adevărat, în primul rând trebuie să aibă conținut, să fie bine instruit și un adevărat expert în subiectul pe care îl livrează. Pe lângă conținut, trebuie să cunoască metodele și tehnicile de livrare și să fie un comunicator foarte bun. Este greșită părerea că oricine poate vorbi bine poate fi trainer. Chiar trebuie să știi ce faci. Nu în ultimul rând este starea pe care o are omul când pleacă de la training-ul tău. Un trainer dedicat, care este dispus să dea totul pentru oamenii care îi stau în față, la sfârșitul unui training iese epuizat, iar cursanții pleacă energizați și motivați.

-Mai nou, ai devenit președintă a Asociației Femeilor Antreprenoare din Moldova. Ce înseamnă noua funcție și care au fost cele mai importante provocări în exercitarea acesteia?

-Pe parcursul a mai multor ani, am fost membră AFAM și eram ferm convinsă că pot contribui la dezvoltarea asociației. Sunt onorată că femeile care fac parte din această asociație și contribuie la dezvoltarea industriei locale, m-au ales în calitate de președintă și sunt dispusă să depun toate eforturile pentru a determina o creștere a numărului de membre, a numărului de proiecte pe care le implementăm, de evenimente pe care le organizăm, dar și pentru a asigura cea mai bună calitate a acestora.  Încă de la bun început am încercat să înțeleg de ce anume au nevoie membrele noastre. Am înțeles că ele au nevoie atât de sfaturi, informații, instrumente pentru dezvoltarea afacerilor lor, dar și de comunicare cu femei ca și ele, cu care ar putea discuta subiecte de interes comun. Organizăm diferite evenimente în care acestea au posibiliatea să comunice, dar și business training-uri orientate spre dezvoltarea afacerii. Aceste femei mă inspiră prin caracter, integritate, orientarea spre realizarea scopurilor, capacitatea de a depăși obstacole.

-Moldova Fashion Days este unul dintre cele mai grandioase proiecte organizate. De unde a pornit  ideea organizării Zilelor Modei la Chișinău?

-Activitatea companiei Berlizzo Events, care face parte din Berlizzo Group se axează pe organizarea diferitor evenimente. Așa se întâmplă că Moldova Fashion Days este unul dintre evenimentele organizate de noi pe care publicul le cunoaște mai bine, datorită mediatizării sporite. Inițial, propunerea organizării unui astfel de eveniment a venit din partea proiectului de competitivitate al USAID Moldova. Totul a pornit de la un eveniment monden cu participarea câtorva designeri locali, ca mai apoi, să apară o avalanșă de propuneri de a dezvolta această idee și de a o transforma într-un show care să implice cele mai importante mărci din domeniu. Am decis că un eveniment care generează atâta entuziasm și energie merită să trăiască, iar cu fiecare ediție l-am tot crescut. Scopul principal al acestui eveniment de amploare este unul social, de a ajuta producătorii locali să-și dezvolte produsele, să sporească calitatea și să progreseze spre un nivel comparabil cu cel al designerilor internaționali.

-Calitatea înaltă a evenimentului implică și investiții pe măsură. Cum îți reușește gestionarea proiectului la acest capitol?

-Evenimentul e format din contribuțiile partenerilor și sponsorilor, care înțeleg scopul acestui proiect și își doresc să susțină producătorii locali. Dificultatea constă în a convinge potențialul sponsor că merită să investească în acest eveniment. Moldova Fashion Days s-a bucurat de un interes sporit la public, astfel avem parteneri stabili care ne sunt aproape la fiecare ediție și le sunt recunoscătoare pentru acest fapt.

-Ce apreciezi cel mai mult în Moldova, în contextul în care traversăm o perioadă tensionată pe plan politic și social?

-Îmi iubesc foarte mult țara unde m-am născut și aici intenționez să rămân. Apreciez oamenii de calitate care trăiesc aici. Am avut norocul să fiu înconjurată de oameni admirabili, care muncesc, au grijă de familiile lor, care se dedică în tot ce fac. Apreciez natura țării mele. Moldova este o țară atât de frumoasă, doar că e nevoie să ridicăm nasul din calculatoare, să ne uităm în jur și să vrem să o descoperim. Sunt de părere că fiecare om se naște într-un anumit loc, dintr-un motiv anume. De aceea, cred că locul meu este aici, sunt multe lucruri pe care le admir și le prețuiesc.

-Care este sursa de energie, care te inspiră și te motivează în viața de zi cu zi?

-Familia este principala mea sursa de energie. Copiii îmi dau un amalgam de emoții pozitive, de la ei învăț multe lucruri, râdem și ne distrăm. Periodic, fac escapade în natură, sunt pur și simplu dependentă de ea. Mă încarcă oamenii și încerc să mă înconjor de persoane pozitive, care iubesc viața la fel de mult ca și mine. Mă încarcă ceea ce fac, iar motivația vine din pasiune.

Text: Xenia Bugneac

Foto: din arhiva personală