Rata femeilor în presa din Moldova rămâne o problemă! Raportul API după 6 luni de monitorizare

După 6 luni de monitorizare a 30 de instituții media, Asociația Presei Independente (API) și Programului ONU ”Femeile în Politică” a ajuns la concluzia că volumul de materiale cu femeie protagoniste rămân a fi puține.

api

Programul  are scopul să asigure paritate de gen în materialele pe care le realizează şi le distribuie consumatorilor de informaţii.  După analiza a  40 de mii de materiale din domeniul politic, economic şi social, experții au ajuns la concluzia că tabloul nu e îmbucurător. În rezultat, în cele 6 luni de monitorizare instituţiile mass-media au reuşit să majoreze volumul de materiale în care sunt reflectate femei doar cu 8%.

app

Directorul executiv al API, Petru Macovei, a menţionat că în cele 6 luni de susţinere financiară şi monitorizare a instituţiilor mass-media implicate în program s-a reuşit majorarea numărului de materiale cu protagoniste femei de la 7% la 15%. Însă creşterea cu doar 8% este foarte modestă. Petru Macovei consideră că până la finele programului creşterea ponderii materialelor în care apar protagoniste femei trebuie să fie de cel puţin 15%, notează ipn.md.

expert

Daniela Terzi-Barbăroşie, membră a echipei de monitorizare, a spus că jurnaliştii trebuie să descopere experte femei, deoarece acestea au ce spune. De asemenea, experta a făcut apel ca presă să preia formele feminine la diferite funcţii. „Deja deputaţii singuri le numesc pe colegele lor deputate, dar presa continuă să folosească forma masculină a acestei funcţii”, a subliniat Daniela Terzi-Barbăroşie.

daniela

Olga Nicolenco, expertă în politici gender şi membră a echipei de monitorizare, a făcut un exerciţiu prezentând raportul unei instituţii mass-media şi demonstrând că într-o lună a fost o singură ştire despre o femeie ministră ceea ce este extrem de puţin. „Exerciţiul meu de monitorizare l-am numit „vânătoarea de femei în politică”. Stau ore în şir şi caut femei politiciene în materiale. Am observat că sunt extrem de puţine ştiri şi despre femeile migrante, ne interesează ce fac cele care au revenit, vrem astfel de materiale”, a spus Olga Nicolenco.

Everyday Journalism este unul dintre site-urile care face parte din acest program, iar în cele 6 luni de monitorizare a sesizat că livrează un număr mult mai mare de articole cu protagoniste femei în comparație cu numărul de articole despre bărbați. În rezultat, de la o lună la alta a fost identificată o ușoară creștere a procentului de protagoniștilor bărbați.