Rodica Ciorănică: Am învățat să prețuiesc oamenii

Rodica Ciorănică. Punct. Ar fi suficient dacă m-aș opri aici în descrierea ei, pentru că numele Rodicăi spune totul. O știu toți cei din jurnalism, PR, business, cei care citesc revista VIP magazin, Design Cafe&Club by Casa Mia și cei care i-au urmărit emisiunile la „O Seară Perfectă”, PRO TV Chișinău. Anul 2018 a început cu schimbări pentru jurnalistă, așa că am invitat-o la o discuție despre proiectele din trecut și viitor, care au făcut-o populară. Deși Rodica spune că tot ce contează pentru ea sunt oamenii…

-Ai început anul 2018 cu plecarea de la Pro TV și totodată cu inspirație pentru noi proiecte. Ce înseamnă pentru tine această schimbare?

– E o schimbare care mi-a adus multă libertate și poftă pentru proiectele personale, care începuseră cumva să sufere din cauza absenței mele. E un an în care mă reevaluez  și îmi pun într-o ordine nouă lista de priorități. Am devenit mult mai pretenţioasă, am nevoie de calitate şi de câte un strop de noutate în tot ce fac. Altfel spus, e foarte bine pentru mine și acest an a început cu o energie de care nu m-am mai bucurat demult.

– Chiar dacă nu te vedeai în televiziune, ai ajuns anume acolo. Om al televiziunii devii sau te naști?

– Devii, cu siguranță. E vorba de un șir de experiențe pe care le trăiești și care într-un anume moment te aduc acolo, în televiziune. Uneori putem avea noroc de cineva care să te vadă potrivit cu televiziunea și cu istoriile pe care le poți spune astfel încât cei care se uită la emisiunea ta să se prindă că ramân în fața televizorului ca să te asculte pe tine, pentru că se regăsesc în felul în care le vorbești și le spui lucruri altfel decât le aud în altă parte.

– Ce se afla dincolo de ecran, ce ai luat cu tine în viața cotidiană?

– Experiență, empatie, mândrie pentru cei cu care am stat de vorbă, dar și lecții despre cum nu trebuie să fiu sau să procedez vreodată în raport cu ceilalți. Fiecare zi te face să fii mai bun, să te șlefuiești, te trimite în ziua care vine cu un bagaj ce te va ajuta să treci mai ușor prin ea.

Care sunt avantajele sau dificultățile jurnalismului de televiziune?

– Cine este la televizor și afirmă că urăște să fie cunoscut, minte. Televiziunea îți oferă un statut, recunoaștere publică, dar te și obligă să ai grijă de ținuta ta, mai ales cea morală. E și multă responsabilitate și emoție la mijloc. Publicul nu îți iartă greșelile, astea pot fi singurele pe care le vor ține minte despre tine, îți vor anula toate reușitele și, în plus, trebuie să fii conștient că nu toată lumea te iubește, că nu toată lumea se bucură că tu ești acolo, în lumina reflectoarelor, iar ei nu. În plus, să fii acolo e foarte greu, e o muncă de 7-10 ore pe zi, chiar dacă asta nu se reflectă și pe ecran.

– Probabil, profesând în jurnalism, ai avut și momente care ți-au rămas în memorie pentru totdeauna. Care sunt acestea?

– Sunt foarte multe, dar de regulă păstrez în minte emoțiile oamenilor pe care i-am cunoscut. Știu ce fericiți au fost unii pentru că i-am invitat în emisiune și la fel de bine îmi amintesc dezamăgirea celor cărora eram nevoită să le spun la revedere înainte ca ei să povestească atât cât și-ar fi dorit. Credeți-mă că nu e ușor să îi spui unui mare om, ca Florin Piersic de exemplu, la jumătate de cuvânt, că interviul tocmai s-a terminat…

– Cu siguranță televiziunea a fost o experiență de neuitat. Există șansa de a reveni?

-Cred că televiziunea moldovenească e în mare parte infantilă şi că maturizarea ei depinde în mare măsură şi de calitatea prezentatorilor. Foarte curând vom ajunge să înțelegem acest lucru. În toată lumea, în televiziune muncesc oameni cu o experiență impresionantă. Altfel, lucrez deja la un proiect nou, dar nu vreau să grăbesc lucrurile. Am nevoie de o pauză pentru televiziune, vreau să savurez puțin libertatea și succesul proiectelor vechi și al celor cărora le-am dat startul în 2017. Vă asigur că nu sunt mai puțin fascinante decât televiziunea. De câțiva ani mă ocup și de revista Design Cafe&Club by Casa Mia, care uite că în câteva luni va produce un eveniment de anvergură, Moldavian Design Week. E o premieră absolută pentru Moldova lansată la ideea aproape celebrului şi foarte tânărului arhitect Alexandrin Buraga, unul din cei 30 sub 30 din FORBES România. În acelaşi context, al proiectelor noi, vreau să vă spun că acum câteva luni am lansat şi agenția de publicitate și evenimente Fabrik. E ceva la care am visat mulți ani și pentru care tot nu găseam timp. Bogdan a venit cu multă îndrăzneală, prospeţime, idei şi abordări de care noi, cei de aici, considerăm cumva că încă nu suntem gata. Dar supriza a fost faină! Am avut deja două petreceri savuroase și provocatoare din seria Bizarre by Fabrik, despre care lumea încă vorbește pentru că la Chișinău nu s-a întâmplat niciodată până la ele ceva asemănător. Au un gust pe care neapărat o să vrei să îl încerci. Uite că ți-am zis pe scurt de ce nu mai puteam rămâne în televiziune, cel puțin pentru o perioadă.

Pe lângă televiziune, ai fost și ești în continuare implicată în dezvoltarea revistei VIP magazin. Ce tangențe au acestea două?

– Ambele sunt despre oameni. VIP magazin e copilul pretențios care face în această primăvară 14 ani și care în acest an trebuie să uimească cu o haină nouă. În câteva zile, oferim premiile OMUL ANULUI și scoatem și ediția tipărită despre oamenii care ne-au impresionat în 2017. Cu siguranță, veți mai auzi despre asta.

– Chiar dacă trăim în era virtualului, nu renunți la o revistă tipărită… De ce?

 – În primul rând, pentru că nu toată lumea trăiește pe internet. În al doilea rând, ediția printată va rămâne un produs de lux, pe care să îl răsfoiești seara cu un pahar de vin în față, fără grabă sau în diminețile de weekend cu un croissant și cafea cu vanilie. Online-ul e o lume imensă, printul de calitate va rămâne, însă, printre puținele lucruri selecte pe care le vom păstra înca ani buni pentru emoția specială pe care o oferă.

– Cum estimezi viitorul presei tipărite în Moldova și în toată lumea?

– Presa tipărită se reinventează. Chiar dacă de aproape două decenii deja în toată lumea se anunță despre sfârșitul printului și mutarea revistelor pe internet, procesul este ambiguu din cauză că profiturile de care se poate bucura o publicație online se lasă încă așteptate. E un nou început pentru piața media, dar nici cei mai mari editori de presă din lume încă nu sunt convinși că pot supraviețui din online. Așa că deocamdată nu ne rămâne decât să reinventăm printul și să îl facem și mai căutat.

– Care sunt șansele de a revigora spiritul unei reviste răsfoite într-un mediu în care toți tindem spre gadget-uri și online?

 – Cred în ideile bune și emoția pe care o livrează un produs. Ele pot fi salvatoare în cazul nostru.

– Care este totuși atuul revistei VIP magazin, făcând-o una dintre cele mai recunoscute din țară?

– Suntem singura revistă de limbă română care a supraviețuit în acești ani. În ciuda suprasaturației de evenimente, la cele organizate de VIP magazin lumea chiar vrea să ajungă. De ce? Pentru că tot timpul am fugit de clișee și pentru că am știut să ne punem invitații în prim plan, nu facem nimic de dragul făcutului sau ca să bifăm undeva că am făcut-o și pe asta.

-Care este cea mai mare lecție de viață pe care ai învățat-o practicând profesia de jurnalist?

– Am învățat să prețuiesc oamenii. O lecție foarte scumpă și dureroasă pe care mi-au predat-o câteva persoane pentru care oamenii nu există decât sub forma unor  instrumente. Or, oamenii sunt cea mai frumoasă minune a naturii, indiferent de activitățile lor, statut, carieră sau culoarea pielii. Am o plăcere nebună să îi descopăr.

Sursa: Everyday Journalism

Reporteră: Axenia Samocrainaia

Fotografă: Victoria Tihonova

Ținută: Catalin Botezatu & Viggo