INTERVIEWS Journalism in Moldova SPECIAL

Anatolie Scorps, operator Jurnal TV: „Be always on a positive!”

Cameramanul Anatolie Scorps ne dezvăluie mici secrete din cariera sa de operator. A absolvit facultatea de informatică şi a ajuns să fie nominalizat pentru a 2-a oară ca fiind cel mai bun operator la postul de televiziune Jurnal TV. Cum le îmbină pe toate şi despre cea mai frumoasă experienţă din cariera sa, aflaţi din interviu.

-De unde vine pasiunea faţă de cameră şi când ai făcut primii paşi în acest domeniu?

-Pentru prima dată am văzut un operator în clasa a 9-a pe când era încă la putere preşedintele Mircea Snegur. Noi, cei de la şcoală nu am avut ultima lecţie şi am fugit cu toţii la Moldexpo. Acolo a ieşit un operator în faţă filmându-l pe preşedinte şi brusc mi-a trecut prin minte un gând „Când voi creşte mare, voi deveni operator!”. Când am crescut, am intrat la facultatea de informatică. Era ceva nou şi ceva ce chiar îmi plăcea pe atunci. Acolo studiam ceva de genul grafică , montaj şi, într-o bună zi mi-au dat camera în mâini şi au spus: „Filmează!”. Trebuia să filmăm într-un club. Eu ţineam camera în mâini şi nu ştiam din ce unghi să mă apropii. Am rugat să mi se arate măcar butonaşele de care voi avea nevoie şi mi-am îndeplinit misiunea.

Am filmat eu în ziua aceea cum am filmat ( pur şi simplu eu ştiu bine să montez ) şi s-a primit ce s-a primit. După, eu am început să privesc canale TV ca EuroNews și MTV, adică doar canale europene. Sincer, mereu m-a atras stilul canalului MTV, anume această cameră action, camera care redă acţiunea. Am început pe lângă aceasta să citesc literatură despre acest domeniu, să îi întreb pe colegi şi pas cu pas am început să filmez şi eu. Am lucrat la MuzTV, All fun, CTC şi acum Jurnal TV. Dacă e să calculez, lucrez deja de 13 ani.

Scorps

-În televiziune ce contează – omul care este filmat sau totul e în mâinele celui ce filmează?

-În primul rând, operatorul este asemeni unui lunetist, el nu poate filma totul şi despre nimic, aceste filmări eu le numesc fără sens. Pentru a filma ceva trebuie să ai un scop, de exemplu avem un miting, politicienii vorbesc cu cei ce protestează, cei ce protestează cu politicienii. Un alt exemplu, este un concert, muzicianul cântă, spectatorul ascultă, şi invers. Deci acestea sunt nişte scopuri pe care noi trebuie să le realizăm aducându-le pe ecranele telespectatorilor. Sunt momente când trebuie să filmăm şi cu cameră ascunsă, de exemplu la Jurnal TV sunt astfel de emisiuni, ca de exemplu Patrula, Paparazzi. În momentul respectiv tu trebuie să filmezi atunci când omul nu vrea sau nu ştie, pe lângă aceasta trebuie să devii un pic obraznic.

Pot să spun că în televiziune ambii sunteţi importanţi, important eşti tu, important este şi el, cel pe care îl filmezi. De obicei, operatorul este cu cineva în echipă. Minim sunt 2 persoane: operatorul şi jurnalistul. Jurnalistul îţi spune ce să filmezi, cum şi în ce stil, iar operatorul trebuie să îndeplinească cerinţele jurnalistului.

Scorps

-Care ar fi criteriile de care ar trebui să ţină cont un operator ?

-Criterii sunt foarte multe. Cel mai important este să nu ne certăm cu jurnalistul în timpul filmărilor. Omul care ne va privi dintr-o parte va depista neprofesionalismul. Chiar dacă apar câteva neînţelegeri cu jurnalistul, cel mai bine e să-l iei într-o parte şi să-i spui lui acest lucru fără ca alţii să audă.

Un alt criteriu ar fi punctualitatea, trebuie să venim la timp la filmări, să nu întârziem. Pot fi cazuri când ai întârziat nu din cauza ta şi trebuie să filmezi de exemplu un orator. Toate canalele au venit din timp şi şi-au făcut rost de un loc bun, însă ţie îţi rămâne doar să stai într-o parte şi să filmezi doar dintr-un unghi. Trebuie să înţelegem că avem o mare responsabilitate şi ceea ce filmăm noi va fi difuzat pe ecranele întregii ţări. Într-o oarecare măsura, operatorul este şi imaginea canalului TV. Când priveşti o emisiune, vezi cum este filmat şi cam la ce nivel se află operatorul. Acest lucru îl putem vedea cu ochiul liber, de aici, putem constata că postul TV are perspective bune şi este unul profesionalist.

-Ca să devii operator TV, de ce este nevoie, de studii, un ochi bun sau de talent ?

-Desigur studiile au un rol important. Tu trebuie să îmbini teoria cu practica şi acestea două să se completeze reciproc. Ochi bun, ar însemna stilul operatorului, deoarece fiecare om vede diferit. Un operator vrea să filmeze sport, altul MTV, celălalt ceva mai static, deci fiecare cu viziunea sa.

Despre talent aş putea spune că talent trebuie să avem în orice. De ce ? Pentru că omul dacă este talentat, este talentat în orice nu ar face el. Dacă tu eşti o bună jurnalistă, atunci tu vei putea şi găti gustos. Talentul nu se cumpără, el se dezvoltă. Fiecare om este talentat, îţi pui un scop şi lucrezi asupra lui, nu azi, nu mâine, dar poate peste câţiva ani vei vedea greşelile tale şi îţi vei da seama că tu ai crescut, te-ai dezvoltat. Eu de exemplu pot spune că nu cunosc foarte multe, aproximativ 0,05% din cât ar fi trebuit să cunosc. Eu vreau să cresc şi mai mult, să filmez filme de talie internaţională. Pentru un operator cel mai mare succes e să ajungă la Hollywood.

Scorps

-Pe parcursul carierei tale de operator, ai avut momente de neuitat pentru toată viaţa?

-Au fost istorii diverse, de exemplu când am avut accident sau altele pe care acum nu pot să mi le amintesc. Însă desigur cele mai remarcabile şi memorabile momente au fost filmările cu Scorpions. Mulţi mă cunosc sub numele de Scorps. De ce? Pentru că sunt fan al acestei trupe şi fiind fan mi-am împlinit visul să lucrez cu ei. De când lucrez la Jurnal TV, acesta tot mi-a împlinit nişte vise. De exemplu, visam să văd Germania şi cu ajutorul Jurnal TV, am văzut-o. Pe lângă aceasta se enumeră Petersburgul, Italia (Milano). Am fost în locurile unde a locuit Napoleon. Cred că acesta ar fi avantajulul carierei de operator. Tu ai posibilitatea să vezi aproape totul, nu eşti un contabil care stă în oficiu. Aici ai toate uşile deschise, călătoreşti, eşti în continuă mişcare. Poţi să filmezi un boschetar şi peste 5 minute pe Prim-Ministrul ţării.

Scorps

-Cât de mult timp îți ia profesia de cameraman ? Ai timp şi pentru familie ?

-Când lucram la Muz TV nu aveam timp, eram un singur operator pentru 11 proiecte. Veneam la 10 dimineaţa şi plecam la 4 dimineaţa. Acum, la Jurnal TV suntem 18 operatori şi avem un program stabilit pentru fiecare şi avem şi weekend-uri. Ai timp să ieşi la un film, să mergi la un spectacol sau pur şi simplu să faci o plimbare.

Scorps

-Pe lângă serviciul la Jurnal TV, filmezi şi videoclipuri. Cu cine ai colaborat ?

-Serviciul la Jurnal TV este de bază, filmez videoclipuri în timpul liber. Apropo, am fost nominalizat pentru a 2-a oară ca fiind cel mai bun cameraman al anului! La videoclipuri am colaborat cu mai mulţi: Gloria Gorceag , formaţia Lume, cu care am lucrat la 2 videoclipuri: „Noi suntem moldoveni” şi „И снова лето” , Nicon Caraman. Unul din videoclipurile mai memorabile a fost al formaţiei O-zone “De ce plâng chitarele”.

-Dacă nu operator, ce altă profesie ai fi ales?

-Când eram mic, am zburat pentru prima oară cu avionul şi am spus că mă fac pilot, mi-a plăcut foarte mult. Îmi place cerul şi da, visul meu era să devin pilot.

Din citatele preferate: “When you want something, all the universe conspires in helping you to achieve it” – Paulo Coelho.
To be NR1! Be always on a positive.

Autor: Elena CORCIMARI

EVERYDAY JOURNALISM.COM

 

Comments are closed.