EVERYDAY STORIES INTERVIEWS SPECIAL

„Creativitatea trebuie supravegheată”…

…Și asta fac cu brio cei de la BroHouse, simultan dar în feluri diferite. Cei doi frați gemeni au transformat ideea „de a fi diferit” într-o regulă de bază a unei afaceri de succes dar totodată în motorul care i-a ajutat să pornească afacerea BroHouse.  

–          Costin, în cadrul evenimentului ABC Antreprenori ai povestit despre cum a început ideea de branding – și anume de la faptul că atât tu cât și fratele tău vă doreați să fiți diferiți, fiind frați gemeni. A cui a fost ideea de a înființa o firmă precum BroHouse și care a fost punctul de start?

Costin Oane: La vârsta de 22 de ani, împreună cu Horia, am decis să înființăm studio-ul de creație BroHouse. Dincolo de dorinţa de a face profit, business-ul nostru s-a născut din pasiune pentru creaţia de brand. L-am „botezat” BroHouse, fiind în fond un business de familie. Cu siguranţă, am fost puţin inconştienţi când am renunţat la “cariera” în agenţie pentru a deschide propria afacere, însă cred cu tărie că dacă fiecare antreprenor ar știi drumul care îl așteaptă, probabil că nimeni nu s-ar mai apuca de nimic.

Pasiunea mea și a lui Horia pentru branding s-a născut cu mult înainte ca măcar să ne dorim o carieră în domeniu. Fiind 2 frați gemeni, problema identității ne-a urmărit aproape mereu, începând de la şcoala generală, liceu, prieteni etc. „A fi diferit” este cheia succesului în orice. Pot spune că experiența personală, similaritatea dintre mine și Horia ne-a oferit probabil cea mai importantă lecție de Branding, de la care am învățat cât de importantă este diferențierea și crearea unei imagini distincte, fie că vorbim de viață personală sau business.

Cand îți  găsești pasiunea, ai încetat practic să mai muncești.  Noi nu am renunțat la școală si nici nu am vândut mașina. Mai mult, spre deosebire de Gates care a făcut pușcărie pentru „gălăgie” sau Steve Jobs care fuma „maria ioana”, noi chiar am luat și bursă (cred că ar fi cazul să facem și noi un  gest de rebeliune împotriva sistemului; să ne aliniem și noi la aceste povești de succes). Eram după cum spunea bunica noastră  „niște copii cuminți”, care au avut grijă de carte. Oricum a fi elev în ziua de azi, fără îndoială, este o condamnare la un viitor incert. Lipsa unui orizont clar pentru noi, ne-a determinat să ne punem întrebări. Ai zâmbi, dar chiar ne-am dorit să terminăm școala, convinși că dacă vrem să facem ceva trebuie să începem să construim ceva de la capăt.

–          Creativitatea este motorul atunci când vine vorba de branding. Cine este jumătatea creativă și cine are înclinații spre partea de afaceri dintre voi doi?

Horia Oane: Asta este, creativitatea  este  o condiție obligatoriu necesară în branding, dar nu este suficientă: este nevoie și de gândire strategică și bineințeles, design! Revenind la primele 2, apare dilema: „unde se oprește strategia” și „unde începe creativitatea”?  În realitate ar trebui să existe un echilibru, dar în funcție de vârsta și natura business-ului, această balanță se mai poate schimba! În cazul unui business aflat la început fără o imagine bine definită, fie ca sunt probleme de definire a produsului, incoerență în comunicarea brandului etc, este nevoie să oferi o atenție mai mare etapei strategice! În cazul în care brandul este deja construit, și are o imagine destul de solidă, există un spațiu destul de generos pentru creativitate!

Creativitatea este un lucru bun pentru oricine, însă nu sunt de acord cu manifestarea ei cu orice chip! Fără puțină pregătire, creativitatea poate duce la rezultate dezastroase, la fel ca și reaua-credință!  Mai în glumă, mai în serios,  creativitatea trebuie supravegheată!

Creativitatea nu este un moment, ci este un proces. Nu există „așteptarea” inspirației, asta e doar o gândire de amatori și designeri „rockstars”  care își imaginează că ideile bune vin în fotoliu gândind la idei mari! În realitate, creativitatea presupune extrem de multă muncă, fiecare încercare (chiar și nereușită) apropiindu-te de soluția perfectă! Ca să nu mai zic ca mitul cu persoanele creative care o „ard” numai în baruri și lucrează doar noaptea târziu, este o păcăleală și o imagine falsă, proiectată și construită de televizor! De fapt, meseria aceasta presupune  disciplină, ordine și echilibru!

Costin Oane -BroHouse UK Master 2012

–          Definește-mi „branding”-ul așa cum îl vedeai atunci când ai pornit afacerea și definește-mi-l cum îl vezi acum, după experiența acumulată.  

Costin Oane: În cazul nostru, definiția „brandingului” nu s-a schimbat foarte mult în toți acești ani de când am început BroHouse, chiar și după ce ne-am intors din UK unde am terminat împreună un master pe Branding and Identity Design, dacă vrei, chiar de la „părinții brandingului” . Ce s-a schimbat cu adevărat e mărimea și valoarea proiectelor, mărimea echipei, paleta de servicii care ne-au permis să lucrăm la proiecte de full-branding.

Branding rămâne o promisiune, care setează aşteptări, de aceea, atunci când suntem nesiguri, oamenii au tendinţa să aleagă opţiunea pe care o cunosc, pentru că ştiu deja la ce să se aştepte.

–          De ce BroHouse – un termen în limba engleză și nu ați ales un nume cu rezonanță, dar românesc?

Costin Oane: Am ales un nume în limba engleză pentru că ne-am dorit să fie ușor de înțeles pentru toată lumea și să aibă o poveste ușor de intuit.  Când ne-am lansat site-ul, acum câțiva ani, articolele și toate case study-urile erau în limba engleză. Și astăzi e la fel, întreg site-ul e construit doar în limba engleză! Adevărul e că limba română nu e o limbă de business, și am fi obținut o vizibilitate strict pe plan local, ceea ce nu ne-am dorit din prima zi.  La începutul anului am achiziționat domeniul brohouse.com, ce-i drept după câteva luni de negociat intens cu un chinez.  De luna viitoare ne mutăm pe noul domeniu și sper să facem din ce în ce mai mulți pași în această directie și să reușim să lucrăm la cât mai multe proiecte de afară!

–          Cum decurge o zi din viața voastră la birou? Ce anume diferențiază o zi de alta?

Costin Oane: Ziua începe de foarte dimineața, și cu o cafea foarte bună! Se spune că oamenii creativi sunt îndrăgostiți de propria lor rutină. Și noi avem propria noastră rutină obligatorie în fiecare zi (telefoane, mail-uri, task-uri, deadline-uri) și abia pe urmă începe distracția și ceea ce face ca o zi să nu arate la fel! Ce face cu adevărat diferența într-o anume zi, e satisfacția clientului, câștigarea unui nou proiect.

Costin Oane - UK Master 2012

 

–          Brand yourself! Spune-mi 5 motive pentru care voi sunteți altfel față de alte firme de profil. 

Horia Oane

  1. Acordăm o importanță scopurilor de business, fără să neglijăm valența artistică a meseriei.  Cei mai mulți confundă creația în design cu arta, iar aceasta este o capcană ce poate duce la eșec atât pe cel care deține agenția, dar mai ales pe cel care implementează soluția.
  2. Avem o echipă extrem de experimentată și talentată, și cel mai important, recent ne-am întors din Anglia unde împreună am terminat un master pe „Branding and Identity Design”.  Înțelegem această disciplină mult mai bine față de multe firme de profil. Brandingul din România se află într-o fază de copilărie, este încă la început de drum (direcția e bună), noi neavând nicio tradiție în această disciplină! Realitatea tristă e că acestă meserie este făcută de foarte mulți oameni care aspiră să fie artiști, dar e evaluată de oameni care aspiră să fie oameni de știință.
  3. Ne lăsăm pe .com și vom încerca să atragem proiecte din afară.
  4. Povestea BroHouse ne oferă un avantaj major față de foarte multe companii de profil.
  5. Portofoliu, soluțiile implementate dar și premiile caștigate

–          Există momente în care tu și Horia veniți cu idei diametral opuse în ceea ce privește un anume proiect ? Cum ajungeți la un numitor comun?

Horia Oane: E firesc să mai avem idei și soluții diferite, ceea ce e foarte sănătos și chiar ne bucură. Este extrem de ok, asta și încercăm să obținem în ședințele de brainstorming. Toate discuțiile au la bază brief-ul și obiectivele proiectului. Procesul de creație  este unul un pic mai complex și nu implică doar execuția grafică propriu-zisă. Este în primul rand o muncă de comunicare și de înțelegere a business-ului, pentru a găsi cele mai corecte soluții grafice. Execuția e ultimul lucru de care ne apucăm. Trebuie să filtrăm ideile prin toate aspectele business-ului!

–          Spune-mi trei  idei de bază cu care „atragi” un client atunci când îți calcă pragul firmei.

Horia Oane: În primul rand noi nu vindem servicii de creație, noi vindem soluții integrate și beneficii prin instrumente de design și creație!

În al doilea rand, acordăm o importanță scopurilor de business, încercând să oferim cele mai bune soluții creative.  Trebuie să rezolvi problema cuiva, și să o faci într-un fel care să-i aducă ROI.

În al treilea rand, corelăm obiectivele de branding cu obiectivele business-ului pe termen lung.  Incercăm să ne plasăm cât mai aproape de managementul business-ului, pentru a-i anticipa evoluția și pentru a-i putea oferi cele mai corecte soluții.

 –          Care este cheia unei afaceri bune și unde anume greșesc majoritatea atunci când pornesc un nou business? 

Horia Oane

Sunt mai multe motive:

  1. Majoritatea startup-urilor sunt începute/demarate de antreprenori care sunt la bază oameni tehnici (programatori, arhitecți, ingineri, etc) care fie dezvoltă o aplicatie, construiesc un produs, o tehnologie nouă, fie se concetrează doar pe partea de „product development”.  Însă produsul nu se vinde de la sine!  Faptul că ai un produs bun, nu înseamnă că ai un brand, și culmea nici nu se vinde de la sine! Sunt două meserii diferite dar complementare: marketing-ul și product development.
  2. Modelul clasic de construire a unei afaceri este greșit (sau a fost înțeles greșit).  Ai un produs, îl lansezi și îl vinzi (ceea ce nu este foarte corect). Astăzi noul model de construire a unei afaceri arată așa: indentifici nevoia, o validezi cu publicul tău țintă, te apuci de construirea produsului, si abia apoi îl lansezi.  Șansele de reușită sunt mult mai mari!
  3. Trebuie să ai un plan de afaceri, și să îți setezi obiective. Dacă știi unde vrei să ajungi, vei găsi soluții cum să ajungi acolo. Dacă mergi fără busolă, e posibil să îți aloci resurse într-o direcție greșită.

Horia Oane _Brohouse

–          Care este cel mai îndrăzneț gând pe care-l aveți cu firma? Plănuiți să vă afirmați și pe plan internațional?

Horia Oane

Pentru următoarea perioadă avem în vedere creșterea echipei, ceea ce presupune un efort mai mare de vânzare spre obținerea unui portofoliu mai mare de clienți, cu proiecte mai mari și soluții de branding integrate. Să devină un centru de referinţă regional în domeniul brandingului, o expresie debordantă a creativităţii şi eficienţei.

–          Definește-mi succesul prin ochii BroHouse. 

        Costin Oane

Pentru noi, succesul e acum la timpul prezent, în acest moment.

Autor: Raluca Ioana CHIPRIADE

EVERYDAY JOURNALISM.COM

Comments are closed.