NEWS SPECIAL

Inovaţie şi creativitate în mediul bancar

Ce este inovaţia? Inovaţia este modalitatea prin care se poate îmbunătăţi produsul promovat în scopul creşterii gradului de satisfacţie al clientului şi totodată în scopul majorării productivităţii. Piaţa produselor şi serviciile bancare diferă de cea a bunurilor de larg consum.

Publicul ţintă este bine definit şi extrem de exigent. Consumatorii doresc transparenţă şi simplitate, doresc să fie informaţi permanent şi să deţină controlul asupra fondurilor proprii, doresc flexibilitate şi empatie. Faţă de toate aceste aşteptări ale clienţilor, decizia de cumpărare se ia şi prin perspectiva brandului (încrederea în companie).

Competiţia este tot mai mare
În noua economie se pune accent foarte mult pe schimbare şi pe flexibilate. Sistemul bancar a suferit numeroase transformări pornind de la nivelul conceputual şi până la cel tehnologic. Dacă iniţial băncile ofereau servicii de creditare, pe măsură ce dolenţele clienţilor s-au multiplicat, băncile au fost nevoite să se adapteze. Crescând concurenţa din domeniu, produsele au început sa prindă un nou contur şi să atragă consumatorul prin caracteristicile oferite. Nu a fost însă suficient. Accentul trebuia pus pe avantaje şi beneficii: de ce folosim un anumit card de credit în locul altuia? De ce este mai bun cardul de la banca X decât cel de la banca Y?

Productivitate şi Profitabilitate
Pornind de la acest nivel, piaţa produselor şi serviciilor oferite de bănci s-a modificat foarte mult. Oamenii de afaceri au înţeles că pentru a atrage clienţii trebuie să facă ceva mai mult decât doar să „vândă produse”. Diferenţele dintre instituţiile bancare sunt rezultatul unui întreg proces de promovare şi dezvoltare, cu alte cuvinte trebuiau să inoveze. Dar cum? Unele bănci au investit în publicitate. Rezultatul a fost pozitiv însă doar pe termen scurt.

Alte bănci au investit în angajaţi şi în tehnologie. Sistemele de operare au devenit mai riguroase, oferind mediul de bază pentru introducerea, stocarea şi evaluarea datelor financiare ale clienţilor, oferind astfel o imagine de ansamblu asupra portofoliilor. Mai mult, investiţiile s-au canalizat şi spre dezvoltarea unor noi aparate (ATM; AST; POS) care să faciliteze accesul clienţilor la propriile fonduri şi să maximizeze gradul de satisfacţie al clienţilor. Un alt traseu urmat de investiţii a fost spre personalul angajat, pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite şi pentru creşterea productivităţii. Astfel, se creează incentive-uri pentru angajaţi, se organizează team buildinguri, există concursuri pentru cea mai bună idee de marketing, toate acestea crescând utilizarea calitativă a capitalului uman.

De asemenea, în aceeaşi tendinţă a fost şi achiziţia de „tinere talente” , care conform opiniei lui Tom Peters (conceptualist al managementului contemporan), poate susţine un flux permanent de noi idei pentru dezvoltarea produselor şi a serviciilor oferite. Băncile care nu au făcut faţă noului mediu concurenţial şi nu au putut satisface cerinţele clienţilor au avut scăderi ale indicelului de profitabilitate. Spre exemplu, ING Bank România a anunţat printr-un comunicat de presă că a încheiat anul 2012 cu un venit net de 833 milioane RON, reprezentând o majorare de 19% faţă de anul precedent şi un profit brut de 232 milioane RON, în creştere cu 44% faţă de valoarea înregistrata la finalul anului 2011 (conform sursei Ziarul Financiar).

Pentru a putea concura cu liderii acestei pieţe, strategiile politicii de dezvoltare trebuie să fie bine structurate, bazate în special pe experienţa pe care consumatorul o are utilizând un anumit produs. De aceea se fac studii pe diverse eşantioane, pentru a corela piaţa targetată cu produsele promovate. În ultimul an financiar, segmentul microcompaniilor a reprezentat principalul obiectiv. Însă în urmă cu 4 ani, segmentul tinerilor cu vârsta cuprinsă între 16-25 ani a fost ţinta stabilită pentru creşterea vânzărilor. Indiferent de piaţa analizată, un lucru este cert: creativitatea ocupă un rol important în promovarea produselor. Acesta este şi motivul pentru care băncile investesc în campaniile publicitare, alocând fonduri speciale şi către promovarea produselor prin intermediul reţelelor de socializare sau a site-urilor cu număr mare de vizitatori. Adaptabilitatea prin inovaţie şi creativitate este în concluzie elementul esenţial pentru a putea deveni competitiv.

Autor: Florea Cristina Andreea

EVRYDAY JOURNALISM.CO

Comments are closed.