NEWS SPECIAL

Ponturi pentru un comunicat de presă de nota 10

Comunicatele de presă sunt genul de documente pe care jurnaliștii le folosesc, probabil, cel mai frecvent. Ele reprezintă o mare parte din materia primă din care se scriu știrile. Și au avantajul că, de obicei, vin singure la redacție (pe fax/e-mail), iar jurnalistul trebuie doar să extragă secțiuni din ele și să difuzeze informația mai departe spre public. Dar au, uneori, și dezavantajul că iau mult timp pentru a fi descifrate. Că pot fi scrise greoi, neclar, ilizibil, recomandă bloggeriţa adinabaya.com

De aceea am pus la cale o listă cu ponturi pentru un comunicat de presă de nota 10. Adică unul care să nu trebuiască citit de 3 ori pentru a fi înțeles, ci e un document simplu, cu mesaj limpede, explicit, accesibil și concis. Genul de text care te informează și convinge din prima. Și care are șanse mari să fie preluat și difuzat de presă, nu să ajungă în coșul de gunoi al redacției.

Așadar, iată 10 lucruri de reținut când scrii un comunicat de presă:

1. Nu folosi comunicatul pentru a face reclamă organizației pentru care lucrezi, mai ales când ea are profil comercial. Pentru așa ceva există advertoriale sau alt gen de materiale contra cost.

2. Aruncă o privire peste regulile de redactare a unui text în stil jurnalistic.Exersează-le un pic înainte de a trimite primul tău comunicat de presă. Și respectă-le. Nimic nu e mai enervant pentru un jurnalist decât un comunicat plin de fraze nesfârșite din categoria „compunere cu expresii frumoase”, repetiții, expresii redundante, idei neclare.

3. Gândește-te pentru cine scrii. Fixează cât mai clar publicul țintă al organizației pentru care scrii comunicatul și alege canalele media către care trimiți comunicatul în funcție de acest lucru.

4. Hotărăște de la început de ce scrii comunicatul. Ai un obiectiv explicit, cum ar fi un anunț, o invitație ș.a.? Sau unul implicit, cum ar fi punerea într-o lumină pozitivă a organizației pentru care scrii comunicatul? Cu cât subiectul pe care îl alegi are o valoare de știre mai mare, cu atât el are mai multe șanse de a fi luat în seamă și difuzat de presă.

5. Aranjează textul comunicatului în pagină într-un format accesibil. În mod normal, documentele de acest gen conțin un antet / logo / siglă în partea de sus a paginii, data emiterii și menționarea explicită a tipului documentului (comunicat de presă), chiar dacă pare redundantă. Pe post de exemplu, pun mai jos un comunicat de presă pe care l-am scris în perioada în care am gestionat relația cu media pentru festivalul internațional de scurtmetraj Timishort 2012. Majoritatea ponturilor discutate aici se regăsesc în acest exemplu.

comunicat

 

6. Concepe un titlu concis, clar, de impact,care să dea o idee clară despre conținutul comunicatului. Adică nu fraze generale de tip „Invitație la eveniment”, ci concrete de tip „Zilele Filmului vin la Timișoara între 3 și 7 decembrie”.

7. Primul paragraf al textului e cel mai important, pentru că prin el cititorul decide dacă să meargă mai departe sau să abandoneze lectura. Deci ar trebui să aibă rol de „cârlig”, să înhațe atenția. Folosește-l eficient pentru a rezuma conținutul comunicatului răspunzând la cele 5-6 întrebări jurnalistice: cine?, ce?, unde?, când?, cum?, de ce?. Dacă nu reușești să răspunzi la toate în acest prim paragraf, nu e nicio problemă, limitează-te la primele 4 și răspunde la următoarele mai departe.

8. Desparte corpul textului în vreo 2-3 paragrafe, formatate aerisit, adică folosind spațiere de 1,5. Gândește-te că puțini jurnaliști vor citi textul de la început până la sfârșit, mai ales dacă e mai lung de o pagină, deci subliniază cu bold cuvintele sau frazele cheie din text pentru a atrage atenția asupra lor.

9. Nu uita să completezi secțiunea cu „Date de contact”. Ideal e ca aici să nu te limitezi la o adresă de e-mail sau la un site, ci, pe lângă astea să pui numele unei persoane de contact (purtătorul de cuvânt, ofițerul de presă, responsabilul de relația cu mass-media ș.a.) și, eventual, un număr de telefon. De multe ori jurnaliștii vor dori să pună întrebări adiționale persoanei de contact, deci e bine ca ea să fie o prezență în carne și oase, nu o adresă impersonală de tip office@organizație.ro.

10. Nu te limita la un singur comunicat de presă, de tip anunț sau invitație, pentru a face cunoscut un eveniment. Cu cât comunici mai mult despre un subiect, cu atât el va fi mai vizibil. Așadar, trimite din timp un comunicat prin care anunți, iar apoi continuă cu comunicate prin care reamintești.

Gândește-te că jurnaliștii sunt invadați zilnic de informații dintr-o grămadă de surse, deci cu cât comunicatul pe care îl scrii e mai clar țintit pe nevoile redactorului (adică are valoare de știre și e scris în stil jurnalistic), cu atât are șanse mai mari să fie publicat. Spor la scris!

Sursa: adinabaya.com

sursa foto:  e-business.inotec.ro

EVERYDAY JOURNALISM.COM

Comments are closed.