INTERVIEWS SPECIAL

Urzeală, un brand care promovează ”românescul prin ornamente”

Vrei să te urzești? Sună a provocare și una cam greu inteligibilă, nu? E vorba de un brand românesc, care promovează ornamentele tradiționale moștenite de la străbunii noștri. Frumoasă inițiativă am zis noi, după ce am văzut creațiile vestimentare. Despre cum s-a născut ideea brandului ”Urzeală” și ce semnifică acest proiect, ne spune Oana Ivan, inițiatoarea acestei idei unice.

-Cum a apărut ideea proiectului ”Urzeală” și ce poveste se ascunde în spatele brandului?

–  Dragă, Victoria, o să-ți spun o poveste, fiindcă, de fapt, așa a fost. N-a fost o idee de marketing, ci despre cum să aduci împreună doi oameni, inițial, după care mai mulți oameni, fiecare cu idei și dorințe diferite, și mai mult, neconturate, și din întâlnirea lor, să iasă ceva frumos. Asta a fost situația la început. Am vorbit cu The Fly (Cosmin Ionuț Iluc), graphic designer-ul, ore întregi la telefon. El era la Iași, eu la București, nu ne văzuserăm niciodată, și i-am zis tot filmul care mi se derula în cap la momentul ăla. Invariabil era un singur lucru, întrebarea: dar, de ce crezi tu c-o să meargă? (zâmbește) Și alte zeci de întrebări despre cum și, dar, de ce? Dup-aia, dar eu nu cred, nu știu. Concluzia firească a fost că trebuie să ne vedem și să vedem ce-ar fi, dac-ar fi. Și atunci, am concluzionat că e necesar să ne vedem și să vorbim și să „vedem”. Eu n-am putut merge la Iași și ne-am întâlnit la București. Urzeală, ca nume, s-a născut la Romană, pe stradă Pitar Moș, în cârciumă, La Copac, într-un moment în care cele mai potrivite variante pentru un brand de haine urbane  cu motive inspirate din semnele vechi românești, se epuizaseră, și toată lumea o lăsase pe mâine. Tipic!

Numele n-a fost primit cu încredere, dar, de altfel nicio colaborare moldoveano – oltenească nu avea mari șanse de izbândă. Am continuat. A urmat logo-ul, cu primele lui variante, atât de neclare, încât mi-am dat seamă că, în sine, cuvântul Urzeală nu era clar. Și atunci am început să-l folosesc în cât mai multe fraze pentru a ne familiariza cu el: ce urzești? ce mai urzești?  cineva a urzit o poveste despre…, urzeala gândurilor și altele asemenea. Și, cumva, ne-am atașat de cuvânt și am început să-l folosim în discuții obișnuite. Cum mai merge urzeala? M-am tripat urzind un cub. Ăla a fost momentul în care am realizat că sensul lui nu fusese uitat, ci doar abandonat pentru o vreme și putea fi, cel puțin un cuvânt regăsit, dacă nu mai mult. Asta era în iulie, anul trecut. Fly a desenat, eu, împreună cu câțiva prieteni, ne-am ocupat de toate celelate, de la producție, la website, la concept. Câteva dintre primele modele au venit din niște schițe ale lui mai vechi. După care, a trebuit să găsim ceva care să facă din Urzeală ce e. Și am luat-o pe rând. Motive sculptate în lemn, vase de ceramică, instrumente muzicale,  sculptură în piatră, modele cusute etc.

urzeala

Probabil, pentru a iniția un astfel de proiect e nevoie de studii în domeniul designului vestimentar sau pur și simplu, de mult talent și inspirație?

-Aveam deja colaboratori la alte proiecte ale mele cu studii de design vestimentar și etnologie, toți ne-au ajutat, și, da, a fost vorba de moment, de inspirație și de talentul creativilor. Dar, și de muncă. Niciun design, și nici măcar un tipar  pentru haine nu a ieșit din  prima. Și în continuare, mai e mult de muncă. Noi facem și producția hainelor, în atelierele noastre, și atunci, totul e dublat practic. Ce design avem, pe ce-l punem, cum vor arăta produsele, cum ar  trebui să fie fotografiile, ce comunicăm, cum să nu te îndepărtezi de la povestea inițială?  Dacă ar fi să facă diferența ceva, nu talentul sau inspirația și nici măcar studiile n-o fac, deși sunt foarte importante și le mulțumesc tuturor celor care sunt parte din proiectul asta. Ci ceea ce face diferența este cât de mult crezi într-un lucru. Să crezi până la limita întâmplării. Și dup-aia să se întâmple, să-l vezi întâmplându-se și să te uiți și să tot crezi.

urzeala

print urzeala

-Acest proiect promovează și este inspirat din ornamentele tradiționale românești. Ce mesaj are brandul?

– E despre încrederea în ce suntem și ce avem și, mai ales, ce putem da înapoi. Sunt multe modele și surse pe lângă care trecem ca intercity-ul. Sigur că toata lumea are câte ceva valoros de oferit, dar motivele și semnificația lor, cele despre care vorbim, sunt, în primul rând și mai ales ale noastre, zic ceva despre ce suntem noi și mi se pare important să știm asta. Sau măcar să începem să ne gândim. Cred că e mai degrabă un drum care pleacă de la tine către ceilalți, de la unul la mai mult, despre cine și cum ești tu. Și e despre a putea să stai drept și să spui ceva despre tine versus a lăsa capul în jos și a nu găsi nimic de zis. Nimic frumos sau măcar interesant.

urzila

urzeala

-De ce trebuie să purtăm ”Urzeală”?

-Pai, nu trebuie 🙂 Tocmai asta e. Dacă place și oamenii se atașează cumva de ideea unor istorii transmise până în colțurile cele mai neatinse de tradiție ale orașelor noastre, o sa poarte Urzeală. Dacă nu, n-o să ajungă acolo. Nu știu cum o să fie.

urzeala

-De cât timp sunteți pe piață și care sunt reacțiile clienților?

-De la 1 septembrie. Și, neașteptat de bune. Pe lângă numărul de comenzi și vânzările din magazin, cel mai important lucru e că oamenii s-au atașat de brand, de cuvântul în sine și mulți vin cu idei de produse, de design, de promovare și vor să fie parte din asta. Vor să vadă evoluția, trec să ne viziteze sau ne urmăresc online. E cea mai frumoasă parte din tot. Până la urmă, fiecare Urzeală pleacă de la noi cu o poveste și se întoarce cu tot cu oamenii care o poartă cu o alta latură sau variantă nouă și imbunătățită.

urzeala

urzeala

-Unde găsim produsele și la ce preț sunt?

-Acum pe www.urzeala.ro, pe Covaci 10, în Centrul Vechi (București), pe paginile de Facebook: Urzeală, Urzeală în Basarbia, Urzeala In Italia si, desigur, la Iași. Pe viitor, sper că în Germania, în SUA. Mai departe, vom vedea. Până azi, cam asta e tot ce e stabilit.

urzeala

-Unde îți dorești să ajungi cu brandul ”Urzeală” și ce suprize pregătiți?

-Nu avem un cincinal cu Urzeala (zâmbește). Depinde de ce vom putea aduce, de oameni, de ce va fi. N-avem un plan anume. Cât va fi căutat, primit și purtat, vom continua să lucrăm. Surprize nu le-aș putea numi, vom aveam două designuri noi pentru iarna. Mi-aș dori să nu fie surprize, să fie așteptări îndeplinite sau împlinite.

Mai multe informații despre acest brand găsiți și pe pagina de Facebook ”Urzeală”. CLICK AICI!

Autor: Victoria UNGUREANU

EVERYDAY JOURNALISM

Comments are closed.